1.2.2016← Takaisin

Yleisötavoite täyttyi Imatran SM-hiihdoissa, järjestäjillä katse jo eteenpäin

Imatran SM-hiihdot onnistuivat Ukonniemen uusissa puitteissa sekä kilpailullisesti, että järjestelyiltään hyvin. Sää suosi ja keli oli nopea. Kilpailunjohtaja Kari Ahonen joukkoineen saattoi tyytyväisenä todeta kilpailujen päätyttyä, että uusi stadion ja joulukuussa 2015 homologoidut radat palvelivat kilpailijoita, tv-katselijoita ja yleisöä hyvin.

”Ennakkotiedon mukaan Imatran Urheilijat pääsi 5000 katsojan yleisötavoitteeseensa. Stadionin lisäksi suosittu ja legendaksi muodostuva katselupaikka ”valmentajakukkula” houkutteli taas sata päin katsojia varsinkin lauantaina ja sunnuntaina. Valmentajakukkulan palvelut ja jäsentely yleisöä ja heidän liikkumistaan varten vaatii kehittämistä”, Ahonen suuntasi ajatuksiaan jo jatkoon.

”Ratojen pituuksien osalta käyty polemiikki on turhaa. Kaikki käytetyt kilpaladut on juuri homologoitu ja suurin poikkeama kirnunkin oikaisu huomioon ottaen, on 3,3km reitillä: - 3,8%. Pituuden oikea mittaväline on mittamiesten laserlaitteet tai metrimitta.”

Kilpailujen järjestäminen oli useamman seuran yhteisponnistus. Imatran Urheilijat sai tuekseen esimerkiksi Imatran Pallo-Veikkojen taustajoukot, jotka hoitivat muonitukset. Metsästysseuroja oli liikenteen ohjauksessa ja yövartioinnissa. IU:n oma yleisurheilujaosto hoiti lipunmyynnin. Muitakin vapaaehtoisjärjestöjä oli mukana. Talkoolaisia oli kaikkiaan noin 170. Alustavan laskelman mukaan kilpailujen talous päätyy jonkin verran plussalle.

”Tämä on tietysti tarkoituskin, jotta seura voi kehittää edelleen toimintaansa ja juniorityötänsä. Seuran omien hiihtäjien näkyvyys oli Lari Lehtosen johdolla erinomainen ja vähintään tavoitteiden mukainen. Valmentajakukkulan toimintojen kehittämisen ohella muitakin kehittämiskohteita on, kuten yleisön kannalta selkeämmät stadionin järjestelyt ja jäsentely, opastus ja ratojen kehittäminen siten, että jäähallin puoleinen pää jää kokonaan verryttelyyn ja testaukseen”, Ahonen jatkoi ja kiittää kisaväkeä viikonlopusta.

(Imatran Urheilijoiden tiedote)

Kuva: Touho Häkkinen