16.9.2005← Takaisin

Vuokatin Urheiluopistolla vahva rooli huippu-urheilussa

Maailman johtavalla pohjoismaisten hiihtolajien valmennuskeskuksella Vuokatin Urheiluopistolla oli 60-vuotisjuhlassaan perjantaina paljon ystäviä. Urheiluopistoa luonnehdittaessa sanat ennakkoluuloton ja edelläkävijä toistuivat usein – mitä muuta ensimmäisen alppimajan ja hiihtoputken isäntä voisikaan olla.

Juhlapuhuja, Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Roger Talermo kuvasi valmennuskeskuksia suomalaisen huippu-urheilun selkärangaksi.
- Talviurheilun kannalta Vuokatti on tärkein valmennuskeskuksemme. Vuokatin kaltaiset kokonaisuudet ovat kustannustehokkain tapa viedä huippu-urheilua eteenpäin, Talermo kiteytti.
Talermolla Vuokatti on hyvin tuttu paikka takavuosilta, sillä alppihiihdon opettajakurssit toivat miehen Kainuuseen ensin oppimaan ja myöhemmin opettamaan ja kouluttamaan.
Suomalaiset janoavat menestystä huippu-urheilussa, vaikka mitalit ovat kovenevassa kilpailussa yhä tiukemmassa. Talermon mukaan on pohdittava riittävätkö resurssit tavoittelemaan menestystä laajalla rintamalla.
- Suomessa luontevaa on keskittyminen talviurheiluun. Suomi on vahva talviurheilumaa, kuten viime kauden maailmancupeissa ja nuorten talviolympialaisissa nähtiin, Talermo mainitsee esimerkkinä yhden erikoistumisalueen.
Talermo ehti Vuokatissa tutustua myös Urheiluopiston kupeessa sijaitsevaan liikuntateknologian osaamis- ja yrityskeskittymään Snowpolikseen, jossa lumialan yritykset, tutkimus ja koulutus toimivat yhteistyössä.
- Se on mielenkiintoinen projekti, Talermo kiitteli.

Urheiluopistolle kunnia hiihtolajien menestyskulusta

Suomen hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri iloitsi, että Hiihtoliitto on saanut elää Urheiluopiston mukana vuosikymmenet, nykyään ainoana omistajana.
- Ilman Vuokatin Urheiluopistoa Suomen hiihtoliitto ei olisi menestyvin lajiliitto Suomessa, Holkeri sanoi.
Sotkamon kunnanvaltuuston puheenjohtaja Timo Härkönen pohti, onko Urheiluopisto Sotkamolle tähti, helmi vai mitä. Härkönen päätyi jalokiveen, joka on hieman jo hioutunut.
- Tärkeä kumppani ja tekijä se on. Opistolla on ollut keskeinen osa Vuokatin liikuntamatkailun kehittymisessä. Matkailu täällä on saanut alkunsa tämän laitoksen kautta, Härkönen sanoi.
Vuokatin säätiön hallituksen ja Vuokatin Urheiluopiston johtokunnan puheenjohtaja Matti Louekoski kuvasi Urheiluopistoa muun muassa kansainväliseksi, kehittyväksi osaamiskeskukseksi.
- Opistolla on vahvat ja syvät juuret tässä maakunnassa. Tätä elinvoimaa aiomme jatkossakin hyödyntää, Louekoski sanoi.
Takavuosina hiihtoladuilla menestyneistä olivat paikalla muun muassa Kalevi ”Susi-Kalle” Oikarinen, Marjut Rolig ja Marjo Matikainen-Kallström. Lämminhenkisen juhlan juonsi Antero Viherkenttä.