5.2.2014← Takaisin

Ex-hiihtäjä Viljanmaa olympialaisten tuomarineuvostossa

Annmari Viljanmaa osallistuu nyt ensimmäisiin olympialaisiinsa tuomarineuvoston jäsenenä. Huippu-urheilutaustasta ja TD-kokemuksesta huolimatta arvokisoihin osallistuminen jännittää. Urheilu-urallaan Viljanmaa edusti Suomea Salt Lake Cityn talviolympialaisissa 2002.

Olet Sotshin olympialaisissa yksi kuudesta maastohiihdon tuomarineuvoston jäsenestä. Keitä tuomarineuvostoon kuuluu ja mitä TD (technical delegate) tarkoittaa?
    - Olympialaisten tuomarineuvostoon kuuluu TD (Petr Mach CZE), TD-assistentti (Tiit Pekk EST) sekä kaksi tuomarineuvoston jäsentä (Pierre Gay-Perret FRA ja Annmari Viljanmaa FIN), kilpailun johtaja (Slava Vedenin RUS) sekä on Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS:n  Race Director (Pierre Mignerey FRA).
    - TD on hiukan hankalasti suomennettavissa, mutta käytännössä roolimme ennen kilpailua on valmistava ja konsultoiva, itse kilpailussa sitten enemmän valvova.  TD on tarkkailija, jonka tehtävänä on vastata, että urheilijoilla on mahdollisimman tasapuoliset olosuhteet kilpailla paremmuudestaan sekä valvoa että kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n kilpailusääntöjä noudatetaan kaikilta osin.

Mitä te sitten käytännössä teette?
    - Suurin osa työstämme koostuu erilaisista kilpailua edeltävistä valmistavista tehtävistä tiiviissä yhteistyössä kilpailuorganisaation kanssa. Tarkistamme, että kaikki olosuhteet ja toiminnot laduista ja stadionjärjestelyistä ajanottoon, urheilija- ja huoltotiloihin, lääkintähuollon, median ja muiden sidosryhmien toimintoihin turvallisuusnäkökohdat huomioiden, ovat kilpailun vaatimalla tasolla. Haluamme osaltamme varmistaa, että kilpailut onnistuvat mahdollisimman hyvin.
    - Kilpailujen aikana roolimme on enemmän valvova. Lähes jokaisessa kilpailussa tulee tilanteita, missä on tarvetta arvioida tapahtunutta sääntöjen pohjalta ja reagoida tarpeen mukaan. Varmistamme aina myös maalikameran ratkaisut, eli nekään eivät ole pelkästään ajanottajan vastuulla.
    -Kilpailun jälkeen laaditaan vielä kirjallinen raportti, missä arvioidaan yksityiskohtaisesti tapahtumien kulku

Miten TD:ksi päästään?
    -  Koulutus on kolmiportainen. Perustana on kotimaassa suoritettava C-tason koulutus, joka käsittää piiritason kilpailut. Tämän jälkeen voi edetä B- tason koulutuksen kautta TD:ksi kansallisen tason kilpailuihin. Nykyään SM-kisat ovat FIS-kilpailuja, mitkä vaativat  jo kolmannen eli A-tason kahden vuoden koulutuksen. Sen jälkeen on teoriassa valtuudet toimia minkä tahansa kilpailun TD:nä. Käytännössä kansainvälisiin tehtäviin voi edetä kokemuksen ja hyvin hoidettujen tehtävien kautta. Kotimaisiin kilpailuihin TD:t nimeää Maastohiihto Ry:n TD-ryhmä ja kansainvälisiin tehtäviin Kansainvälinen hiihtoliitto FIS.
    - Meillä Suomessa on tasokas TD-peruskoulutus ja sen myötä laaja joukko päteviä TD-henkilöitä. Osaamistamme arvostetaan kansainvälisestikin erittäin korkealle. Tästä konkreettisena esimerkkinä muun muassa Jussi Prykärin valinta Val di Fiemmen 2013 MM-kisojen TD:ksi sekä oma nimitykseni olympiakisojen tuomarineuvoston jäseneksi.

Mitkä ovat sinun vahvuutesi TD:nä?
    - Suurin vahvuuteni on, että katselen asioita edelleen vahvasti urheilijan silmin. Tästä näkökulmasta tulee usein mietittyä muun muassa latujen asettelua, aikatauluja sekä omia kokemuksia fasiliteettien, logistiikan ja huollon suhteen. TD-toiminta on kuitenkin tiivistä tiimityötä ja koen, että tuomariryhmän vahvuus kokonaisuutena on sen jäsenten mahdollisimman monipuolinen tausta, sillä näin saadaan laajempaa näkökulmaa asioihin. Naiset ovat toiminnassa vähemmistönä ja pidän tärkeänä, että voin senkin myötä tuoda yhden näkökulman lisää. Koen kuitenkin, että sukupuolta merkittävämpi asia on tuoda ryhmään oma persoona ja erityisosaaminen.

Lähdet kolmen viikon työreissulle olympialaisiin, onko sinulla kisajännitystä?
    - Täytyy sanoa, että kyllä on, mutta jännitystä pitääkin olla, jotta pystyy parhaaseensa. On suuri kunnia tulla valituksi tällaiseen tehtävään ja haluan omalta osaltani olla vaikuttamassa siihen, että kisat onnistuvat parhaalla mahdollisella tavalla.
    - Tämä on siinäkin mielessä itselleni hyvin erityislaatuinen tilaisuus, että näen nyt olympialaiset ihan toisesta tulokulmasta kuin urheilijana. Vasta TD:nä toimiessani olen ymmärtänyt kuinka valtavasti kisojen eteen pitää tehdä töitä, että kaikki olisi urheilijoille  ja muille sidosryhmille mahdollisimman valmiina. Hyvät kisat tuottavat ikimuistoisia elämyksiä niin urheilijoille, toimitsijoille kuin yleisölle. Aina jää plussalle, kun laittaa itsensä peliin.

Olet osallistunut olympialaisiin huippu-urheilijana ja nyt tuomarineuvoston jäsenenä. Voisitko lähteä kisoihin katsojana?
    - Koen, että yksi tärkeimmistä syistä, miksi halusin lähteä TD-toimintaan mukaan oli halu kuulua yhä  maastohiihtoperheeseen. Katsojana koin olevani tietyllä tavalla ulkopuolinen ja toisaalta halusin antaa lajille jotakin siitä kokemuksesta, mitä olen omien urheiluvuosieni myötä hankkinut. Minä niin rakastan tätä hiihtämistä ja se on se perimmäinen syy, miksi aikanaan suksille lähdin ja miksi yhä suksilla viihdyn.