6.5.2015← Takaisin

Vammaishiihtäjät kolmessa eri valmennusryhmässä kaudella 2015–16

Ilkka Tuomisto on jo tuttu nimi maastohiihdon maajoukkueessa, mutta vammaishiihdon valmennustoiminta on kehittynyt taustallakin. Toisena urheilijana Hiihtoliiton valmennusryhmiin on nimetty 15-vuotias Inkki Inola, joka on nimetty Jyväskylän Habita-ryhmään.

Liikuntavammaisten pystyhiihtäjien luokassa kilpailevan Tuomiston ja näkövammaisen Inolan lisäksi vammaishiihtoon on uutena nimetty parahaastajaryhmä, jonka muodostavat kelkkahiihtäjä Sini Pyy sekä liikuntavammaisten pystyhiihtäjien luokassa kilpaileva Juha Härkönen. Ryhmän valmennuksesta vastaa Toni Myllylä, joka on viime vuosina toiminut ja toimii tulevanakin kautena vammaishiihdon päävalmentajana.

"Tavoitteemme on, että tulevaisuudessa vammaisurheilijoita pystyisimme mahdollisuuden mukaan integroimaan olemassa oleviin maastohiihdon ryhmiin urheilijan vamma ja taso huomioiden. Niille, joille ei vamman, tason tai iän puolesta löydy ryhmää, järjestetään omaa leiritystä. Tässä ryhmässä ovat nyt Sini ja Juha", Myllylä kertoo.

Pyyn ja Härkösen ryhmälle ensimmäinen leiri on Vuokatissa juhannuksen jälkeisellä viikolla. Tuolloin Aateli Race -tapahtuman ympärillä eri valmennusryhmiä on runsaasti paikalla muutenkin, mikä auttaa yhteistyötä luentojen ja muiden osalta.

"Tuolle leirille kutsutaan myös Inola ja myös Juha Hanhimäki", Myllylä kertoo.

Vammaishiihdon maailmancup alkaa joulukuussa Venäjän Tjumenista. Suomessa maailmancupin osakilpailuja nähdään jälleen maaliskuussa 2016, jolloin Vuokatti isännöi cupin finaaleja.