14.6.2005← Takaisin

Tuntematon lahjoittaja luovutti suuren summan miesten hiihdon tueksi

Tuntemattomana pysyttelevä yksityishenkilö on lahjoittanut suomalaisten miesmaastohiihdon aikuisten arvokisamitalistien palkitsemiseksi 35.000 euroa.

Kyseinen lahjoittaja haluaa tukea nimenomaan mieshiihtäjiemme nousua uudelleen maailman huipulle. Lahjoittajalla ei ole mitään naishiihtäjiämme vastaan ja hänen toivomuksensa onkin, että joku toinen lahjoittaja ottaisi tukensa kohteeksi naishiihtäjät. Lahjoittajan mukaan nyt on aika puhaltaa yhteen hiileen ja antaa kaikki mahdollinen tuki suomalaiselle maastohiihdolle. Omalla lahjoituksellaan hän haluaa kannustaa mieshiihtäjiä aiempaa kovempaan työntekoon ja yrittämiseen.

Mieshiihtäjät voivat päästä osallisiksi 35.000 euron lahjoitussummasta seuraavin ehdoin:

1. Lahjoittajan nimi pidetään salassa.

2. Lahjoitukseen liittyy dopingehto, jonka mukaan palkittu urheilija joutuu maksamaan saamansa menestysstipendin kaksinkertaisena takaisin Hiihtourheilun Kannatussäätiölle, jos hänet tuomitaan toimintakieltoon dopingin käytöstä urheilu-uransa aikana.

3. Lahjoitussumma sijoitetaan Suomen Hiihtoliiton toimesta siten, että pääoma säilyy tai lisääntyy siihen asti, kunnes pääomaa tarvitaan mieshiihtäjien palkitsemistarkoituksiin.

4. Menestysstipendin suuruus on 20.000 euroa kultamitalista, 10.000 euroa hopeamitalista ja 5.000 euroa pronssimitalista.

5. Menestysstipendejä maksetaan tarvittaessa alkaen Torinon olympialaisista 2006 henkilökohtaisista mitaleista siten, että ensimmäinen mieshiihdon mitalisti saa pronssista 5.000 euroa, hopeasta 5.000 + 10.000 euroa ja kullasta 5.000 + 10.000 + 20.000 euroa.

Kultamitalisti saa siis koko lahjoitussumman itselleen edellyttäen, että häntä ennen mitaleja ei ole saavutettu.

6. Menestysstipendejä jaetaan niin kauan kuin pääomaa riittää. Ensimmäisen mitalin jälkeen, jos kyseessä ei ole kultamitali, jäljellä oleva pääoma (joko 30.000 euroa tai 20.000 euroa) jaetaan seuraaville mitalisteille niin kauan kuin pääomaa on jäljellä.

Suomen Hiihtoliitto haluaa kiittää tätä maastohiihdon ystävää merkittävästä lahjoituksesta ja toivoo lahjoittajan tavoin, että sekä naishiihtäjiä että muiden lajien menestyjiä varten löytyy lisää hyväntekijöitä. Lahjoittajan nimi pidetään hänen niin halutessaan salaisena. Asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä SHL:n toimitusjohtaja Jari Piiraiseen, p. 040-586 2006 tai jari.piirainen@hiihtoliitto.fi.