19.4.2005← Takaisin

Tanja Kari WADA:n Urheilijakomiteaan

Moninkertainen paralympialaisten mitalisti hiihtäjä Tanja Kari on valittu Maailman Antidopingtoimiston WADA:n Urheilijakomiteaan. Kari otti uuden tehtävän vastaan mielellään.

"Valinta tuntui ilman muuta hyvältä. Olen erittäin ylpeä siitä, että saan mahdollisuuden omalla panoksellani edistää dopingin vastaista työtä ja nostaa urheilijoiden äänen kuuluviin," Tanja Kari toteaa nimityksestään.

Urheilukomitean jäsenet toimivat puhtaan urheilun lähettiläinä ja puolestapuhujina. He antavat palautetta ja tuovat urheilijoiden näkökulman muun muassa Maailman Antidopingohjelmaan sekä dopingtestausstandardeihin. Jäsenet kehittävät sekä arvioivat myös koulutusohjelmia ja materiaaleja. Karilla on selkeä näkemys siitä, mihin asioihin hän haluaa vaikuttaa.

"Pidän ennaltaehkäisevää antidopingtyötä erityisen tärkeänä. Syyt, jotka ovat ylipäätään johtaneet dopingin käyttöön, ovat avainasia. Myös urheilijan ympärillä oleva tukiverkosto on urheilijan kannalta hyvin oleellinen, ja siksi heidän maailmansa puhtaassa urheilussa tulee kohdata."

"Odotan tehokasta toimintaa nimenomaan WADA:n, urheilijoiden sekä antidopingtyön keskiössä. Erittäin tärkeää on saada tehokas yhteys urheilijoihin, sekä kehittää ja parantaa toimintaa heidän tavoittamiseksi," Kari painottaa.

Tanja Kari on myös Kansainvälisen Paralympiakomitean Urheilijakomitean jäsen. Valintaa WADA:n komiteaan voidaan myös pitää tunnustuksena paralympiaurheilulle.

"Paralympialiike on mukana täysillä antidopingtyössä ja tämä on yksi osoitus siitä. Paralympiaurheilu ei ole toistaiseksi kohdannut dopingongelmia samassa mittakaavassa kuin olympiaurheilu, mutta testauskaan ei ole ollut samassa mittakaavassa. Paralympiaurheilu kasvaa ja ammattimaistuu kovaa vauhtia ja antidopingtyö on tärkeä osa tätä kasvua"

Urheilu-urallaan Tanja Kari tarkasteli antidopingtyötä urheilijan näkökulmasta. Aktiiviuransa jälkeen hän siirtyi Suomen Salibandyliiton nuorisopäälliköksi ja sai kokemusta urheilujärjestö työstä.

"Oma kokemukseni antidopingohjelman luomisessa Suomen Salibandyliitolle yhteistyössä ADT:n kanssa on osoittanut yhteistyön toimivan järjestötasolla hyvin. Tärkeää on se, miten työ saadaan kenttätasolle asti. Valitettavan moni herää vasta positiivisen dopingtapauksen jälkeen. Pidän hyvänä suuntauksena sitä, että Suomessa urheilujärjestöjen resursseja on vapautettu ennaltaehkäisevään antidopingtyöhön," virkavapaalla oleva Kari toteaa.

WADA:n urheilijakomitea:
    Viacheslav Fetisov (Venäjä)
    Marcus De Freire (Brasilia)
    Stephane Diagana (Ranska)
    Jacqui Cooper (Australia)