19.1.2015← Takaisin

Rybinskin maailmancupiin viisi hiihtäjää

Maastohiihdon maailmancupiin Rybinskiin Venäjälle lähtee Suomelta pieni joukkue, vain viisi urheilijaa.

Rybinskin maailmancupiin osallistuu Suomesta viisi urheilijaa: naisista Riitta-Liisa Roponen, Riikka Sarasoja-Lilja ja Kerttu Niskanen sekä miehistä Matti Heikkinen ja Lari Lehtonen. Rybinskissä hiihdetään perjantaina vapaan hiihtotavan normaalimatkat eli naiset 10km ja miehet 15km. Lauantaina ohjelmassa on vapaan sprintti ja sunnuntaina yhdistelmähiihto, jossa vaihdetaan suksia kisan puolivälissä. Naiset hiihtävät 7,5km+7,5km ja miehet 15km+15km.

Maastohiihdon päävalmentaja Reijo Jylhän mukaan joukkuekokoonpano hiukan muuttui alkuperäisestä suunnitelmasta: ”Valintojen pohjana on meidän alkuperäinen suunnitelma, joka jokaisen urheilijan kohdalle on tehty kauden päätavoitetta silmällä pitäen, että saadaan kisoja ja sitä kautta myös näyttöjä. Tavoitteena on luoda iskukykyisin joukkue Faluniin. Sitten otimme mukaan urheilijoita, joilla on ollut kauden aikana vähemmän kisoja kuin suunnittelimme. Kerttu ja Lari tarvitsevat kisoja maailmancupin kautta.”

Tavallista pienempi maailmancup-joukkue matkustaa Venäjälle keskiviikkona. ”Viiden urheilijan lisäksi meitä lähtee kisoihin fysioterapeutti ja neljä huoltomiestä”, Jylhä kertoo.

Joukkue Rybinskiin 23.-25.1.2015
    Riitta-Liisa Roponen