20.2.2015← Takaisin

Yhdistelmähiihdon ratkaisunpaikka vaihdossa

Falunin MM-kisat jatkuvat lauantaina yhdistelmähiihdolla. Naisilla kisan kokonaismitta on 15 kilometriä ja miehillä 30 kilometriä. Suomen joukkueen urheilijoiden mielestä iskunpaikkoja löytyy hyvin ja ladut on arvokisojen arvoiset.

Päävalmentaja Reijo Jylhän mukaan huomenna ratkaisevaksi nousee erityisesti vaihto perinteiseltä hiihtotavalta vapaalle. ”Perinteinen on enempi hiihdettävä latu, jossa on vuorohiihtoa ja tasatyöntöä, ja sitten loivempipiirteinen ja taas vapaan latuprofiili on jyrkempipiirteinen, vapaalla hiihdetään se murhamäki ylös ja sprinttinousu kokonaisuudessaan ylös sekä 5 että 3,75 kilometrillä. Kun vielä niin päin yhdistelmähiihdossa, tulee perinteisen lopussa kovimmat nousut ja vapaan alussa. Niin vaihto tulee merkkaamaan tosi paljon”, Jylhä kertoo.

Päävalmentajan mukaan yhdistelmähiihto on puolelle joukkueesta selvästi yksi päämatkoista: ”Miehistä Lari Lehtonen ja Matti Heikkinen, naisista Krista Pärmäkoski ja Riitta-Liisa Roponen, sillä tavalla tämä jako menee urheilijoiden tavoitteiden.”

Haastattelut kuunneltavissa Hiihtoliiton SoundCloud-tilillä tai alla olevista linkeistä:
    Reijo Jylhä
    Riitta-Liisa Roponen
    Krista Pärmäkoski
    Aino-Kaisa Saarinen

Lari Lehtonen
    Iivo Niskanen
    Sami Jauhojärvi

Kerttu Niskasen ja Matti Heikkisen haastattelut pyritään lisäämään sivuille iltapäivän aikana.