25.3.2018← Takaisin

Pärmäkoski ja Hakola juhlivat ykkössijoja

Krista Pärmäkoski ja Ristomatti Hakola veivät vapaan hiihtotavan yhteislähtökilpailuiden voitot Rukan Suomen Cupissa. Pärmäkoski jätti Kerttu Niskasen 4,6 sekunnin päähän, Anne Kyllönen oli kolmas. Hakolaa lähimmäksi pääsi 4,8 sekuntia hävinnyt Ari Luusua, Lari Lehtonen oli kolmas.

Sekä naisten kympillä että miesten 20 kilometrillä ratkaisut jäivät viimeiselle kilometrille.

”Minulla oli tälle päivälle kaksi taktiikkaa: joko paukusta kovaa jos kulkee tai jos ei kulje, odotan loppuun. Tänään käytin jälkimmäistä, ei ollut niin hyvä päivä kuin eilen. Jalka oli aika suora stadionin nousuun, mutta muillakin varmasti siinä vaiheessa painoi. Ehkä vähän röyhkeä olin, kun en vetänyt, mutta jokainen pelaa omilla vahvuuksillaan”, ennen Taivalkosken SM-kisoja harjoitteluun keskittyvä Pärmäkoski sanoi.

Pärmäkoski ratkoi oman ykköstilansa jo ennen stadionille tulevaa nousua, mutta Hakola karisti muut kannoiltaan viimeisessä nousussa. Kärkiporukassa ratkaisut jäivät odotetusti viimeiselle 3,3 kilometrin kierrokselle.

”Viimeiseen nousuun latauduin koko matkan. Olin eilen jo päättänyt. Aika hyvin lähti. Ihan ok olo oli, ei mitään parasta lentoa, mutta letkassa pysyi. Viimeisellä kierroksella laskeskelin, mikä on homman nimi ja ketä on mukana”, seuraavaksi sotilaiden MM-kilpailuihin jatkava Hakola.

Anne Kyllönen jatkaa Suomen Cupin johdossa 50 pisteen erolla Laura Monoseen. Ari Luusua puolestaan nousi miesten kokonaiscupin kärkeen, kun henkilökohtaisia kilpailuja on jäljellä kaksi. Luusuan jälkeen seuraavana olevat Juho Mikkonen ja Ristomatti Hakola ovat Taivalkosken SM-kilpailuiden aikaan sotilaiden MM-kilpailuissa, joten Luusuan johtoasema ennen päätöskilpailuja on tukeva.

N 10km yhteislähtö (V): 1) Krista Pärmäkoski Ikaalisten Urheilijat 26.00,6, 2) Kerttu Niskanen Vieremän Koitto +4,6, 3) Anne Kyllönen Kainuun Hiihtoseura +7,1, 4) Aino-Kaisa Saarinen Lempäälän Kisa +13,2, 5) Eveliina Piippo Vuokatti Ski Team Kainuu +17,7, 6) Laura Mononen Hämeenlinnan Hiihtoseura +29,2, 7) Riitta-Liisa Roponen Oulun Hiihtoseura +48,0, 8) Hennariikka Rahkola Jämin Jänne +1.02,7, 9) Anna-Kaisa Saari Ylivieskan Kuula +1.08,6, 10) Marjaana Pitkänen Oulun Hiihtoseura +1.25,0.

Miehet 20 km (V) yhteislähtö: 1) Ristomatti Hakola Jämin Jänne 46.33,8, 2) Ari Luusua Ski Team Mäenpää +4,8, 3) Lari Lehtonen Imatran Urheilijat +7,2, 4) Perttu Hyvärinen Riistaveden Urheilijat +7,4, 5) Antti Ojansivu Jämin Jänne +17,0, 6) Joel Ikonen Ilomantsin Urheilijat +17,7, 7) Anssi Pentsinen Vantaan Hiihtoseura +33,8, 8) Ville Nousiainen Kouvolan Hiihtoseura +1.00,0, 9) Markus Vuorela Jämin Jänne +1.08,4, 10) Heikki Korpela Pyhäjärven Pohti +2.00,0.

Kaikki tulokset: http.//www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/tulokset/ruka-2018/

Voittajien videohaastattelut:

Kommentteja Soundcloudissa:
Anne Kyllönen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/ruka-sc-10km-anne-kyllonen
Kerttu Niskanen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/ruka-sc-10km-kerttu-niskanen
Ari Luusua: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/ruka-sc-20km-ari-luusua
Lari Lehtonen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/ruka-sc-20km-lari-lehtonen