15.8.2015← Takaisin

Nuorten St1-ryhmällä hyvä viikko Norjassa

Suomen nuorten maastohiihtomaajoukkue oli yksi 15 maasta, jotka osallistuivat Norjan hiihtoliiton ja yhteistyökumppaneidensa järjestämälle kansainväliselle nuorisoleirille. Viikon aikana oli ohjelmassa niin juoksutestiä, sprinttikilpailua, pitkä juoksulenkki, rullahiihtoa, voimaharjoittelua kuin luentojakin. Omaa kokemustaan kansainväliselle sakille jakoivat muun muassa Astrid Jacobsen, Sondre Turvoll Fossli, Trond Nystad ja Tor Arne Hetland.

Leirin ensimmäinen osa oli Oslossa ja loppupätkä Sjusjoenin sekä Lillehammerin seudulla. Nuoret saivat siis kovan kansainvälisen seuran lisäksi harjoitella useimmille uusissa maisemissa, joissa mäkeäkin riitti. Juoksutesti ja sprinttikisa olivat kaksi harjoitusta, jotka tarjosivat konkreettista tietoa, missä itse kukin tuossa vaiheessa eri osa-alueilla meni. Keskivartalovoiman merkitys kävi korostuneesti ilmi useaan eri otteeseen, muun muassa Fosslin ja Jacobsenin ohjaamassa harjoituksessa. Liikkeitä aikoikin moni lisätä kotiharjoitteluunsa.

Leirillä oli alusta loppuun hyvä meininki. Saaduilla ajatuksilla ja oivalluksilla on St1-ryhmänkin hyvä jatkaa syysharjoitteluaan.

Suomalaismedioista leirillä vierailivat Sportmagasinet ja Hiihto-lehti, joten leirikuulumisia ja -tunnelmia luvassa myös sitä kautta.