10.3.2016← Takaisin

Nuorekas IF Åsarna satsaa yhdessä tekemiseen kaikilla tasoilla

Kun IK Kronan ja SK Åsen tiivistivät yhteistyötään entisestään, syntyi IF Åsarnan hiihtotiimi. Hiihtotiimi, jolle viestit ja viesteissä pärjääminen ovat keskeisiä tavoitteita. Nuorekas ja innokas ovat sanoja, joita seuran hiihtopuolesta vastaava Stefan Storvall seuraa kuvaa.

IF Åsarna on perustettu vuonna 1982, alkuun se yhdisti yleisurheilussa IK Kronanin ja IK Myranin sekä seuraavana vuonna mukaan tulleen Terjärv US:n. Myöhemmin IK Myran ja Terjärv US menivät yhteen hiihdossa ja tuli SK Åsen. IK Kronan toimi omillaan, kunnes viime vuonna IF Åsarnasta tuli hiihdossa IK Kronanin ja SK Åsenin yhdistymisen koti.

– Yhteisharjoituksia ja muuta meillä on ollut jo pitkään. Samoin maakuntaviesti on ollut yhteinen projekti. Tänä vuonna, kun järjestimme Keski-Pohjanmaan maakuntaviestiä, päätimme, että olisi hyvä mennä yhten myös seuratasolla, Storvall sanoo IF Åsarnan hiihtotiimin synnystä.

Kaikkiaan seurassa on lisenssihiihtäjiä noin sata. Viestijoukkueisiin on tarjolla 8–10 hiihtäjää. Viestit ja Suomen Cup ovat olleet merkittäviä osatekijöitä seurojen yhteistyön tiivistämisessä, sillä kaikkien tahojen halu on antaa urheilijoille mahdollisuus hiihtää viestiä.

– Oli se tärkeä osatekijä, muut seuratkin panostavat siihen enemmän. Olemme kirjanneet tavoitteeksemme kymmenen joukkoon Suomen Cupissa. Naisissa se on onnistunut pari kertaa, miesten puolella ei vielä, mutta sanoisin, että ensi vuonna. Tavoitteemme on myös vakiinnuttaa taso, että pystymme kilpailemaan mitaleista muutaman vuoden sisällä. Se on realistinen tavoite.

– Suomen Cup on tuonut näkyvyyttä tv:ssä, mikä on ollut positiivinen asia, Storvall sanoo myös yhteistyökumppaneiden suuntaan tulevasta hyödystä

Storvallin lisäksi monien hiihtäjien isät ovat vahvasti hiihtotiimin taustalla, kuten esimerkiksi Sören Svenlin, Emelien isä. Osaamista on laajasti myös huoltopuolella Storvallin lisäksikin.

Maakuntaviesti hitsasi porukkaa yhteen

Seuran hiihtäjät ovat pääsääntöisesti Kruunupyyn seudulta, mutta esimerkiksi naisten joukkueen kantaviin voimiin kuuluva nuorten maajoukkuehiihtäjä Eveliina Piippo vaihtoi seuraan viime kaudelle Pirkkalan Hiihtäjistä. Nykyään Vuokatissa opiskeleva Piippo vaihtoi seuraan juuri viestijoukkueen takia, sillä seuravaihdon myötä hän pääsi hiihtämään yhdessä kavereidensa Emelie Svenlinin ja Fanny Storvallin kanssa.

– Pietarsaaresta ja Kokkolasta on myös hiihtäjiä, Storvall kertoo.

Uuden seuran iso koitos oli Keski-Pohjanmaan maakuntaviestin järjestäminen. Toiminta hitsasi talkooväkeä tiiviisti yhteen. Yhteistoimintaa seuralla on hiihtäjilleen muutenkin paljon. Viikoittain on yhteistreenit, on leirejä, lisäksi hiihtäjillä on jo kolmen vuoden ajan ollut kesäisin viiden rullahiihdon harjoituskilpailun avoin sarja. Myös leiri Norjassa kesällä on ollut perinne SK Åsenin ja IK Kronanin hiihtäjille, tosin viime kesänä sitä ei ollut.

Storvall sanoo, että seuraa kohtaan on ollut hiihtäjillä kiinnostusta. On kyselty, mikä on tilanne ja strategia hiihtäjien suhteen.

– Ostamaan emme hiihtäjiä lähde, mutta jos joku haluaa tänne tulla, tervetuloa, Storvall linjaa.

Mutta miten paljon nähnyt Storvall kuvailisi IF Åsarnaa seurana?

– Sanoisin, että nuorekas tällä hetkellä. Hiihtäjät ovat innokkaasti mukana toiminnassa, innokkuustaso ja motivaatio ovat nousseet.

Juttu on neljäs osa Suomen Cup -kanavissa julkaistavaa juttusarjaa, jossa nostetaan esiin seuratoimijoita ja tiimejä ympäri Suomen.

Kuvassa Emelie Svenlin (vas.), Jennie Lindvall ja Evelina Piippo Imatran SM-hiihdoissa tammikuussa. Kuva: SHL/Touho Häkkinen