25.5.2015← Takaisin

Nokialla palkittiin parhaat seurat ja piirit

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokousviikonloppuna palkittiin hiihtoseuroja ja -piirejä kauden menestyksestä. Maastohiihdon vuoden 2015 seuraluokittelun paras seura kuten myös paras nuoriso-, harraste- sekä kilpa- ja huippu-urheiluseura on Oulun Hiihtoseura. Parhaana piirinä palkittiin Hämeen Hiihto.

Maastohiihdon seuraluokittelun valioluokan seurat vuonna 2015 ovat:

1. Oulun Hiihtoseura
2. Ounasvaaran Hiihtoseura
3. Lahden Hiihtoseura
4. Hollolan Urheilijat -46
5. Espoon Hiihtoseura
6. Valkeakosken Haka
7. Vantaan Hiihtoseura
8. Lempäälän Kisa
9. Mikkelin Hiihtäjät
10. Hämeenlinnan Hiihtoseura
11. Imatran Urheilijat
12. Huhtasuon Hiihto 2000
13. Liperin Hiihtoseura
14. Kuusamon Erä-Veikot
15. Tamperen Pyrintö
16. Kouvolan Hiihtoseura
17. Keravan Urheilijat
18. Pakilan Veto
19. Pargas IF
20. IF Minken

Jo aiemmin palkitut mäkihypyn ja yhdistetyn valioluokan seurat vuonna 2015 ovat:

1. Lahden Hiihtoseura
2. Puijon Hiihtoseura
3. Jyväskylän Hiihtoseura

Viime vuoteen verrattuna toimintaansa eniten paransivat maastohiihdon valio-/I-luokan seuroista Lahden Hiihtoseura (1.), Jämin Jänne (2.) ja Valkeakosken Haka (3.) (kuvassa seurojen edustajat) sekä II-luokan seuroista Rantasalmen Urheilijat (1.), Joutsenon Kullervo (2.) ja Iin Urheilijat (3.).

Maastohiihdon paras nuorisoseura, harrasteseura sekä kilpa- ja huippu-urheiluseura seuraluokittelupisteiden perusteella on Oulun Hiihtoseura.

Seuraluokittelutulokset löytyvät täältä.

Kiertopalkinnot 2015

Pohjola-malja eli maastohiihdon seuraluokittelun parhaan seuran kiertopalkinto annettiin jo kolmannen kerran peräkkäin Oulun Hiihtoseuralle (kuvassa Kauko Kinnunen palkinnon kera).

Seuraluokittelu-kiertopalkinto eli parhaan piirin palkinto meni tänä vuonna Hämeen Hiihdolle (kuvassa Esa Virtanen palkinnon kanssa).

UMK-maljan, jonka pisteissä huomioidaan pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisten sarjojen menestys, sai niin ikään Hämeen Hiihto.

Suomi Salaman tiimilasi -kiertopalkinto annetaan pohjoismaisten lajien nuorten Suomen-mestaruuskilpailujen tulosten perusteella parhaalle piirille, joka oli vuonna 2015 Keski-Pohjanmaa.

Hopeasompa-viestien kiertopalkinto luovutettiin Hämeen Hiihdolle.

Jo kauden aikana jaetut kiertopalkinnot ovat:

Paavo M:n Pokaali, joka luovutettiin vuodeksi Kouvolan Hiihtoseuralle SM-kisojen parisprinttimenestyksestä.
Haku-Veikon Hopeapokaali, johon Vuokatti Ski Team Kainuu sai viidennen kiinnityksensä SM-kilpailujen 50 kilometrin kilpailun tulosten perusteella.
Marja-Liisan Pokaali, joka meni omaksi Hämeenlinnan Hiihtoseuralle kolmella kiinnityksellä SM-kilpailujen 30 kilometrin kilpailun menestyksen ansiosta.
Hopeasompa-kiertopalkinto, jonka voitti vuodeksi omakseen One Way Pro Team Hopeasomman loppukilpailun henkilökohtaisten lajien menestyksestä.

Lisäksi mäkihypyn Jokkeri-kiertopalkinto ja yhdistetyn Joksa-karhu -kiertopalkinto on annettu Lahden Hiihtoseuralle. Jokkeri-palkinto myönnetään seuralle, jonka urheilijat saavuttivat mäkihypyn SM-kisojen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa sekä joukkuemäkihypyssä eniten pisteitä ja Joksa-karhu myönnetään seuralle, jonka urheilijat saavuttivat yhdistetyn SM-kisojen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa, joukkueyhdistetyssä sekä Hopeasomman sarjoissa 12- ja 14-vuotiaat eniten pisteitä.