2.4.2017← Takaisin

Niskanen ja Hakola juhlivat Kontiolahden SM-kisojen päätöspäivänä

Kontiolahden maastohiihdon SM-kisojen päätöspäivänä ratkaistiin mestaruudet yhteislähdöissä. Naisten 15 kilometrin perinteisen hiihtotavan kilpailun voitti Kerttu Niskanen ja miesten 30 kilometrin Ristomatti Hakola.

Keli oli muutaman plusasteen myötä haastava ja usealla hiihtäjällä lumi tarrasi kiinni joissain paikoissa suksenpohjiin. Naisten kilpailun alkuvauhti oli vielä maltillista ja 5,3 kilometrin väliaikapisteessä 15 parasta mahtuivat 19 sekunnin sisään. Sen jälkeen vauhti kiristyi ja Laura Mononen, Aino-Kaisa Saarinen, Kerttu Niskanen, Anne Kyllönen sekä Krista Pärmäkoski alkoivat tehdä eroa muihin. Lopulta vahvin oli Niskanen 2,2 sekunnin erolla ennen Pärmäkoskea. Kolmanneksi tuli Aino-Kaisa Saarinen, jolle pronssi oli viikonvaihteen toinen. Niskaselle mestaruus maistui haastavan kauden jälkeen mainiolta.
”Hyvältä tuntuu. Keli oli tänään mielenkiintoinen, mutta sukseni luisti sekä piti hyvin. Nousujen päällä jouduimme kuitenkin suksia hakkaamaan latuun, sillä lumi meinasi tarrata pitoon”, Niskanen kertoi.
Hänen taktiikkansa oli selkeä.
”Alussa rauhassa liikenteeseen ja vasta viimeisellä kierroksella kirivaihde silmään. Teki mieli monesti lähteä vauhtia pitämään, mutta pidin taktiikasta kiinni.”

Miesten kilpailussa oli vielä 18,75 kilometrin kohdalla kärkiryhmässä kymmenen miestä. Harvennusta kärjessä kävi sen jälkeen tasaisesti ja viimeisellä kilometrillä mitaleista taistelivat Ristomatti Hakola, Ari Luusua ja Lari Lehtonen. Lopulta Hakolan loppuveto oli Luusualle ja Lehtoselle liikaa. Luusua hävisi 3,1 ja Lehtonen 7,4 sekuntia.

”Matkavauhti oli hyvää. Lari oli työmiehenä ja me muut yritettiin roikkua perässä. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä katsoin ratkaisupaikkani. Tavoitteena oli, että takasuoran kurviin kärjessä ja sitten kaikki peliin ja katsotaan kuka voittaa. Se näytti toimivan.”

Naisten Suomen Cupin kokonaispistetilanteessa kärkipaikkaa pitää 450 pisteellä Anne Kyllönen. Krista Pärmäkoski on ennen viimeistä Ylitornion osakilpailua toisena 10 pisteen päässä. Miehissä Ristomatti Hakola varmisti tänään kokonaiskilpailun voiton.

Kerttu Niskasen videohaastattelu (Facebook): https://www.facebook.com/hiihdonsuomencup/videos/1901356986813183/

Miesten voittajan videohaastattelu (Facebook): https://www.facebook.com/hiihdonsuomencup/videos/1901417233473825/

Krista Pärmäkosken videohaastattelu (Facebook): https://www.facebook.com/hiihdonsuomencup/videos/1901378166811065/

Aino-Kaisa Saarisen kommentit lehdistötilaisuudesta (Soundcloud): https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/kontiolahden-sm-kisat-15km-3