15.5.2014← Takaisin

Kari Lindforsin muistolle

Minulla oli kunnia työskennellä Kari Lindforsin kanssa 20 vuoden ajan Suomen Hiihtoliitossa. Tuona aikana opin tuntemaan Karin erittäin hyvin ja siksi suruviesti 14.5. sai kyyneleen vierähtämään poskelleni.

Kari oli hyväsydäminen ihminen, joka ei koskaan halunnut kenellekään mitään pahaa. Päinvastoin, hän oli aina valmis auttamaan, jos tukea tarvitsin. Ja usein näin myös oli. Kari teki lähtemättömän vaikutuksen kenttäpäällikkönä sekä vapaaehtoisiin seuraihmisiin että myös yhteistyökumppaneihin.

Erityisesti Kari tunnettiin Hopeasompa-järjestelmän pyörittäjänä ja sen isänä. Monikaan ei toki tiedä kaikkea sitä taustatyön määrää, jonka Kari teki Hopeasompa-kilpailu- ja valmennusjärjestelmän pyörittämisessä. Ilman Karin asiantuntemusta ja kokemusta Hopeasompa ei olisi yltänyt niihin mittoihin, mihin se aikanaan esimerkiksi suorituskertojen määrässä ylsi.

Toinen Karin lempilapsi oli Hiihtoliiton Valmentajakerho. Kari oli suorastaan virtuoosi järjestämään legendaarisen maineen saavuttaneita Valmentajakerhon kevätseminaareja. Noista tapahtumista olisi monta mukavaa tarinaa kerrottavaksi ja toivonkin Karin niitä nyt pilven reunallaan muistelevan.

Myös monenlaisten oppaiden ja koulutusmateriaalien tuottajana Kari kunnostautui vuodesta toiseen vaikka tietokone ei kuulunutkaan hänen suosikkivälineisiin. Kirjallista materiaalia on Karin perintönä jälkipolvien käytössä iso määrä. Kunpa vain osaisimme sitä yhä hyödyntää.

Karia jää kaipaamaan läheisten lisäksi todella suuri joukko hiihtoväkeä eri puolilla Suomea. Myös koko Hiihtoliiton henkilökunta suree pitkäaikaisen työtoverin poismenoa aivan liian aikaisessa vaiheessa. Itselläni oli mahdollisuus tavata Kari Tuusulan terveyskeskuksen vuodeosastolla viimeisen kerran perjantaina 9.5. ja saimmekin puhuttua monta mukavaa tarinaa sekä menneestä että nykypäivästä. Sairaus oli kuitenkin vienyt ystäväni voimat ja oli surullista nähdä miehen kärsimykset ja kivut hänen taistellessaan tällä kertaa ylivoimaista vihollista vastaan. Valitettavasti tauti vei voiton ja Kari siirtyi ikuisille Hopeasompa-laduille.

Lepää rauhassa hyvä ystäväni.

Jari Piirainen