24.8.2016← Takaisin

Keuruun SM-hiihtojen valmistelut etenevät

Keuruun ensi talven SM-hiihtojen järjestelytoimikunta päivitti eilen, tiistain kokouksessaan kesäkauden jälkeen kisajärjestelyjen tilanteen toimikunnittain. Keuruun Kisailijat järjestää neljännet yleisten sarjojen SM-hiihtonsa 3.-5. helmikuuta 2017. SM-hiihdot on järjestetty Keuruulla aikaisemmin vuosina 2007, 2010 ja 2012.

Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana toimii Simo Kutinlahti ja pääsihteerinä Jonna Haapamäki-Syrjälä. Kilpailujohtaja on Veikko Ahonen assistenttinaan Kaisa Mantsinen.

"Haluamme järjestää hyvät SM-kilpailut, jotka ovat kiinnostavat myös yleisölle ja medialle. Kisat avaavat omalta osaltaan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden", järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Simo Kutinlahti totesi.

Kolmipäiväiset SM-hiihdot ovat televisiokisoina 3.-5. helmikuuta 2017. Perjantaina hiihdetään vapaan hiihtotavan sprintit, lauantaina perinteisen hiihtotavan väliaikalähdöt, naisten 10 kilometriä ja miesten 15 kilometriä. Sunnuntaina ovat seurojen parisprintit perinteisellä hiihtotavalla.

Perjantain sprintti hiihdetään uusitulla radalla, jolla on tavoiteltu samankaltaisuutta Lahden MM-sprinttiradan kanssa. Radan homologoinnin tarkastaa syyskuun alussa Jussi Prykäri. Lumivalmius on pyritty takaamaan viimetalvisella varastolumella.

SM-hiihtojen kisakylänä on Hotelli Keurusselän ja Keurusselän liikuntapuiston alue. Hotelli Keurusselässä tanssitaan perjantai-iltana kisatanssit. Palkinnot jaetaan päivittäin kisakeskuksessa.

"Laskujeni mukaan Keuruun SM-hiihdoissa on mukana yhdeksän olympia- ja MM-mitalistia, joilla on yhteensä 40 arvokisamitalia", kilpailujohtaja Veikko Ahonen korosti kisojen tasoa.

Moninkertainen SM-kisojen kilpailujohtaja Veikko Ahonen on saanut aisaparikseen Ilomantsista Keski-Suomeen muuttaneen Kaisa Mantsisen, joka on toiminut neljä vuotta Ilomantsin Urheilijoiden puheenjohtajana ja ollut organisaattorina Pogostan hiihdoissa.

Kisaisännistössä ovat Kisailijoiden puheenjohtaja Esa Palmen, Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars, Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori ja kisaisäntä Martti Vainio.

SM-hiihtojen tekninen asiantuntija (TD) on Jämijärven Asko Uurasjärvi, jolla on assistenttinaan ylivieskalainen Juha Torvikoski.

Tietoja SM-hiihdoista päivitetään SM-kisojen nettisivuille.

TEKSTI JA VALOKUVAT: MATTI HARJU / 23.8.2016 DIGI

Kuva: SM-järjestelytoimikunnan kokouksessa 23. elokuuta Kisailijoiden puheenjohtaja Esa Palmen (vas.), varakilpailujohtaja Kaisa Mantsinen, pääsihteeri Jonna Haapamäki-Syrjälä, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Simo Kutinlahti ja kilpailujohtaja Veikko Ahonen.