7.4.2018← Takaisin

Kainuun Hiihtoseura ja Kouvolan Hiihtoseura SM-viestivoittoihin Taivalkoskella

Kainuun Hiihtoseura vei naisten ja Kouvolan Hiihtoseura miesten viestin mestaruuden Taivalkoskella. Kainuun Hiihtoseura vei nimiinsä myös Suomen Cupin kokonaiskilpailun, kun taas miesten viesticupin voitti toistamiseen Jämin Jänne.

Naisten voittajajoukkueessa hiihtivät Anita Korva, Heini Hokkanen ja Anne Kyllönen. Vuokatti Ski Team Kainuu vei hopeaa ja Hämeenlinnan Hiihtoseura pronssia. Voitto ratkesi loppukirissä, kärkikolmikko mahtui 0,9 sekunnin sisään ja voittomarginaali oli 0,8 sekuntia.

”Tälle päivälle oli kuitenkin hyvä lataus, kun eilinenkin oli positiivinen. Kauhean vahva päivä ei ollut, mutta suksi pelasti lopussa. Oli ihan hyvä tilanne, missä sain lähetettyä Heinin matkaan”, Korva sanoi.

”Hiihtona aivan hyvä. Sussu nykäisi siinä ja jäätiin sitten Maijan (Hakalan) kanssa taistelemaan. Rata oli vauhdikas, kelikin kun oli nopea. Noustiin ylös ja laskettiin ylös, noustiin ylös ja laskettiin vaihtoon”, Hokkanen sanoi.

”Tytöt lähti pitämään vauhtia ja saatiin hyvin väliaikoja taaksepäin. Puntaroin siinä omaa fiilistä ja viimeisellä kierroksella nousuosuudella siirryin keulaan ja pyrin ratkaisemaan viestin siihen. Hyvää hiihtoa tänään. Hyvältä tuntui voittaa tänään. Tavoitteena oli Suomen mestaruus ja kokonaiscupin voitto”, Kyllönen sanoi.

Kainuun Hiihtoseuran tavoitteet täyttyivät tasaisella kaudella mestaruuden ja cup-voiton myötä.

”Kilpailuhenkisiä, ilon kautta. Pystyy kaikkiin luottamaan, kaikki tekee ammattimaisesti. Vahva luotto on toisiinsa. Tsemppiporukka”, kolmikko kuvaili joukkuettaan.

Kouvolan Hiihtoseuran ensimmäinen miesten viestimestaruus ratkesi ankkuriosuudella, kun Ville Nousiainen oli Vuokatti Ski Team Kainuun ankkuri Martti Jylhää terävämmässä vireessä ja tuli maaliin voittajana 7,3 sekuntia aiemmin. Kouvolan ja Vuokatin jälkeen Pyhäjärven Pohti Ski Team otti ensimmäisen SM-mitalinsa. Ennen Nousiaista Kouvolalla hiihtivät Lauri Vuorinen, Lauri Lepistö ja Kari Varis.

”Hyvin peilautui tämän kevään kuntoon. Se on ollut nyt ailahteleva, ja nyt tuli hyvä hiihto. Sain tehtyä mitä suunnittelin eli eroa pahimpiin kilpakumppaneihin kuten Vuokattiin ja Vantaaseen”, Vuorinen sanoi.

”Eilinen sprintti painoi. Kroppa oli aamulla aika paketissa. Kun sitten yritti kisassa päästä kovempaan vauhtiin, huomasi ettei lihaksessa ole tänään ihan paras vire. Tasainen veto, jolla sai Karin hyvistä asemista liikkeelle”, Lepistö sanoi.

”Yllätyin, että sairasteluiden jälkeen vire oli hyvä. Pojat petasivat tänään hyvän paikan lähteä matkaan. Saatiin Jonin kanssa Tino kiinni ja lopulta Ville hyvistä asemista matkaan. Ensimmäinen mestaruus tuntuu hyvältä, tätä on pitkään jahdattu. Kerrankin meni kaikki hyvin”, Varis sanoi.

”Varmaan yksi SM-kisojeni hienoimmista hetkistä voittaa kotikaupungille Suomen mestaruus, jota oli pitkään jahdattu. Ajattelin lähtiessä, kun nyt ei ollut mennyt mitään pieleen, että minäkö tämän homman nyt ryssin, mutta ei onneksi käynyt niin”, Nousiainen sanoi.

Pressitilaisuuksien kommentteja:

Miehet: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/miehet-viesti