18.10.2013← Takaisin

Jauhojärvi jättää Val Senalesin leirin väliin

• Korkealla harjoittelusta on puolikuntoiselle enemmän haittaa kuin hyötyä, siksi Sami Jauhojärvi jättää lokakuun leirin Val Senalesissa väliin.

Suomen maastohiihtomaajoukkueen hiihtäjä Sami Jauhojärven oli tarkoitus mennä muun joukkueen perässä Val Senalesin leirille. Mies kuitenkin perui lähtönsä Val Senalesiin. Syksyn Ramsaun leirin jälkeen Jauhojärvi sairastui ja kuumeen takia treeneihin tuli seitsemän päivän tauko. Miehen tarkoituksena oli liittyä joukkueen vahvuuteen Val Senalesissa, mutta mattotestin tulosten perusteella miehen on järkevämpi jäädä koti-Suomeen harjoittelemaan.

Jauhojärvi pystyy jo harjoittelemaan, mutta korkealla riskit nousevat mahdollista hyötyä suuremmaksi.
- Ei ole mitään järkeä lähteä hiihtämään korkealle puolikuntoisena. Se olisi sellaista sukset jalassa kävelyä, Jauhojärvi kertoo.

Mies on jo harjoitellut säästeliäästi viikon ajan ja ensi viikolla hän suuntaa kotimaan lumille Rovaniemelle harjoittelemaan. Korkealle mies pääsee myöhemminkin syksyn aikana.
- Pitkälti koko joulukuu ollaan korkealla, eikä ennen Davosia ole tiedossa kisoja korkealla, joten sen suhteen ehtii kyllä vielä, eikä mitään paniikkia ole. Voin ihan hyvin treenata kotimaassakin.
- Riskit rasittaa itseään tässä kunnossa on aivan liian suuret. Sillä olisi tulevan kauden kannalta enemmän merkitystä, jos lähtisin kuin sillä, että nyt jään kotiin. Pyrin harjoittelemaan tilanteeseen nähden mahdollisimman täysipainoisesti, mutta tyhjiä riskejä välttäen.