26.5.2005← Takaisin

Janne Ahonen valittiin FIS:n urheilijakomiteaan

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) hallitus käsitteli Münchenissä pidetyssä kokouksessaan pari viikkoa sitten Amsterdamissa valmisteltuja asioita. Suomen edustaja FIS:n hallituksessa on SHL:n johtokunnan jäsen Marjo Matikainen-Kallström.

FIS:n hallituksen kokouksessa päätettiin mm. seuraavaa:

Henkilövalintoja
* Hallitus valitsi FIS:n urheilijakomiteaan Suomen edustajaksi mäkihyppääjä Janne Ahosen. Valinnat tehtiin urheilijoiden omien lajiensa MM-kisojen yhteydessä pidetyissä äänestyksissä antamien äänten pohjalta, kuitenkin niin että kullakin maalla voi komiteassa olla vain yksi edustaja.

Kisajärjestäjiä
* Pohjoismaisten lajien nuorten MM-kisat 2007 myönnettiin Italian Tarvisiolle ja rullahiihdon MM-kisat 2005 Ranskan La Tremblandtille, päivämäärä on 3.-4.9.2005.

* Vilamoura/Algarvessa Portugalissa 25.5.2006 tehtäviä päätöksiä varten todettiin seuraavat arvokisojen hakijat: 2010 FIS lentomäen MM-kisat - Planica SLO ja Harrachov CZE. 2011 FIS alppihiihdon MM-kisat - Schladming AUT ja Garmisch-Partenkirchen GER sekä 2011 FIS pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisat - Val di Fiemme ITA, Oslo NOR, Zakopane POL. Vuoden 2011 FIS freestylen ja lumilautailun MM-kisoja ei ollut hakenut mikään kaupunki, joten hakuaikaa jatkettiin 1.10.2005 saakka.

Televisiointi
* FIS on solminut EBU:n kanssa jatkosopimuksen alppihiihdon ja pohjoismaisten lajien MM-kisojen televisioinneista. Sopimus kattaa vuosien 2011 ja 2013 kisat.

Alppilajit
* Alppihiihdon MM-kisojen ohjelmassa Bormiossa viime talvena ollut maiden välinen joukkuekilpailu hyväksyttiin alppihiihdon maailmancupin ensi kauden finaalin ohjelmaan. Finaali järjestetään Ruotsin Åressa 15.-19.3.2006.

Maastohiihto
* Sprinttikilpailussa otetaan käyttöön mekaaninen starttijärjestelmä, jolla valvotaan varaslähtöjä. Mikäli kilpailija samassa erässä varastaa kaksi kertaa, hänet sijoitetaan erän tuloksissa viimeiseksi.

* Maastohiihtoon esitetyn "Ski de Tourin" sääntöjä muokataan edelleen ja sen asema maastohiihdon kilpailujärjestelmässä on vielä kokonaan avoin.

Mäkihyppy
* FIS:n hallitus ei hyväksynyt naisten mäkihypyn ottamista MM-kisojen ohjelmaan. Hyväksymättä jäi myös nuorten MM-kisojen ikärajan nostaminen nykyisestä 18 vuodesta 20:een. Uutena mäkihypyn kilpailukalenteriin hyväksyttiin "FIS-cup", joka on kolmas taso maailmancupin ja Continental-cupin alapuolella. FIS-cupin perustamisella on haluttu mm. vähentää Continental-cupin kilpailujen osanottajamääriä.

Yhdistetty
* Pohjoismaisten lajien MM-kisojen ohjelmaan ehdotettua yhteislähtöyhdistettyä ei tässä vaiheessa hyväksytty. Nuorten MM-kisojen ohjelmassa tähän asti olleen yhteislähtöisen joukkuekilpailun muuttaminen Gundersen-yhdistetyksi sen sijaan hyväksyttiin.