18.12.2013← Takaisin

Jämin Jänne järjestää SM-kisat 2015

Pohjoissatakuntalainen Jämin Jänne ottaa järjestettäväkseen maastohiihdon Suomen mestaruus –kisa tammikuussa 2015. Edellisen kerran seura järjesti kisat tammikuussa 2013. Nyt myönnetyt kisat tulivat uudestaan hakuun, kun alun perin kisat saanut Saarijärvi luopui järjestelyoikeudesta.

Vuonna 2015 Maastohiihdon SM-kisat järjestetään Jämijärvellä sekä Kuusamossa. Alun perin tammikuun kilpailu oli myönnetty Saarijärven Pullistukselle, joka kuitenkin päätti syksyn aikana luopua järjestelyoikeudesta.
Jämin Jänne otti 2015 SM-hiihdot järjestääkseen, sillä seuralla on toimiva organisaatio ja hyvä yhteistyö alueen muiden urheiluseurojen kanssa.
- Meillä on kokenut organisaatio ja oli helppo lähteä mukaan, vaikka kyllähän tässä hiukan kiire tulee, sanoo Jämin Jänteen sihteeri ja Hiihtoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Asko Uurasjärvi.
Uskoa omaan tekemiseen antoi myös viime talven onnistuneet kisat. Järjestelijät saivat kiitosta usealta suunnalta ja kiitosta riitti myös satakuntalaiselle yleisölle.
- Maajoukkuehiihtäjiä kävi kilpailutoimistossa kiittämässä, että harvoin ovat olleet näin hyvin järjestetyissä kisoissa, vaikka maailmaa ovatkin kiertäneet. Tiedä sitten, miten sillä tarkemmin tarkoittivat, mutta toki se kiitos lämmitti. Lisäksi yksi hiihtäjä kävi sanomassa kenttäkuuluttajalle, että muistaa kiittää yleisöä, joka kannusti tasapuolisesti kaikkia urheilijoita, Uurasjärvi kertoo.
- Meillä oli määrällisesti ja laadullisesti hyvä yleisö. Kisojen taloutta ei voi laskea yleisön varaan. Kisojen talous pitää olla plussalla ennen kuin ensimmäistäkään kisalippua on myyty. Silloin voi ottaa itse kisapäivät rauhallisesti.

Vaikka kisat ovatkin jo 13 kuukauden päästä, uskoo Uurasjärvi niiden onnistumiseen, varsinkin jos säät ovat suosiolliset.
- Meillä on länsirannikolla aina ensimmäinen haaste olosuhteiden luomisessa, jotkut talvet saattavat olla haasteellisia. 2009 kisoissa koko rata oli keinolunta. Varmaan tykitetään talven aikana lunta säilöön, mutta sellaista määrää ei voida säilöä, että koko latu sillä saataisiin.
- Nytkin Satakunnassa on sellainen keli, ettei voida tykittää. Valmiudet ovat kuitenkin parantuneet vuodesta 2009. Olemme rakentaneet vesiverkkoa harjulle eli pystymme tykittämään lähemmäs ja vähän ladullekin, ettei kuljetusmatkat ole niin pitkiä.
Infrastruktuuri Jämijärvellä on pääosin kunnossa, jotain hienosäätöä on kuitenkin luvassa.
- Tarkoitus on parantaa kisa kisalta. Kunta on panostanut ja satsannut maastohiihtoon niin paljon, että on kiva saada alueelle vähän televisioaikaa.
Jämijärvi on pieni, alle 2000 asukkaan kunta Pohjois-Satakunnassa. Kisojen onnistuminen vaatii paikallisen panostuksen lisäksi myös laajempaa alueellista yhteistyötä.
- Jämin Jänne on pieni seura ja Jämijärvi pieni kunta. Tämä on haaste, mutta meillä on vuosien perinteet Kankaanpään, Ikaalisen, Hämeenkyrön ja Jämijärven alueen seurojen yhteistyöstä.