19.10.2016← Takaisin

IF Minken ja Oulun Hiihtoseura mielivät kärkitaistoon ja kasvattavat tulevaisuuden joukkueita

Maastohiihdon Suomen Cupin avausviikonloppu Vuokatissa häämöttää reilun viikon päästä. Tälle kaudelle jälleen useat seurat ovat vahvistaneet tiimitoimintaansa, joten edessä on mielenkiintoinen kotimainen hiihtokausi.

Suomen Cup -kilpailusarjan johtaja Hannu Koivusalo on tulevan kauden osalta erityisen iloinen kahdesta asiasta: seurojen nuorista hiihtäjistä ja markkinoinnillisen otteen voimistumisesta.

”Moneen seuraan on tullut nuoria hiihtäjiä, jotka pääsevät muun muassa viestien kautta haastamaan yleisen sarjan huippuja ja toisaalta seuraamaan muutoinkin kärkihiihtäjien tekemistä aiempaa lähemmin. Seurojen markkinoinnillisen otteen voimistumisesta olen myös erityisen iloinen. Maastohiihdossa alkaa oikeasti olla joukkueita jotka myös tuovat itsensä rohkeasti esille”, Koivusalo sanoo.

Oulun Hiihtoseura on ollut viime vuosina yksi seuroista, jossa sekä miesten että naisten joukkueet ovat Suomen kärkeä. Viime vuonna naiset olivat viesticupissa kakkosia miehet neljänsiä. Nyt seuran molemmissa joukkueissa on tapahtunut pieniä muutoksia. Naisten joukkueessa Marjaana Pitkänen on uusi vahvistus, vastaavasti Ruut Vähämetsä on alkukauden äitiyslomalla. Miesten joukkueessa Lasse Paakkonen siirtyi Pyhäjärven Pohtiin, mutta tilalle tuli nuori lupaus Lauri Mannila samoilta kotiseuduilta.
”Miehiä ajatellen meillä viime vuonna oli realistinen tavoite kolmen joukkoon, nyt kokonaistavoitteena kuuden joukkoon on realistinen. Naisissa pystymme mielestäni vahvasti Hämeenlinnaa haastamaan. Viime vuonna naiset olivat kakkosia, ja toivotaan, että sijoitus on vähintään se kauden lopussa”, Jani Oravamäki sanoo.
Mannila saa räväkän alun OHS-viestiuralleen, sillä hän aloittaa viestin Vuokatin avauskilpailussa. Miesten puolella OHS on pitkällä aikajänteellä rakentamassa uutta viestijoukkuetta, sillä seuran omia kasvatteja on nyt 17-ikäisissä kolme.
”Lisäksi on Lauri ja Laurin velipoika. Sitä nuorta porukkaa alamme ajaa jo tässä vaiheessa sisään, että he olisivat viesteissä neljän–viiden vuoden päästä valmiita”, Oravamäki sanoo.

IF Minken vahvistui lupaavilla nuorilla

Viime vuonna seitsemänneksi miesten viesticupissa sijoittunut IF Minken oli jo ennestään nimekäs, sillä joukkueen rungon muodostavat maajoukkuehiihtäjät Matias Strandvall ja Toni Ketelä. Nyt seuraan siirtyivät uusina vahvistuksina Juuso Haarala ja Remi Lindholm. Seurassa on muutenkin nuorta voimaa, sillä Minkenin värejä kantavat nyt muun muassa Patrik Kuuttinen ja Kevin Lindholm. Kaikkiaan miesten tiimissä on 14 hiihtäjää.
”Nyt meillä on Matiaksen ja Tonin perään huikea määrä lupaavia hiihtäjiä, joten IF Minken haluaa olla kolmen sakissa viestissä kuin viestissä. Remin tulokset tänä syksynä ovat olleet huikeita. Hän on nuori poika, mutta odotamme, että hän hiihtää miesten tasolla. Juuso oli jo viime vuonna miesten sarjassa SM-kisoissa kymppisakissa, joten odotamme hänen kehittyvän edelleen”, IF Minkenin puuhamiehiin kuuluva Tomas Wikblom kertoo.
IF Minkenillä on naisten ryhmässä kahdeksan urheilijaa, joista Andrea Julin, Julia Häger ja Heidi Kuuttinen ovat kolme taatusti mielenkiintoista nuorta nimeä.
”Yritämme saada nuoriamme ottamaan askelia eteenpäin”, Wikblom sanoo naisten osalta.

Viime vuoden Suomen Cupin viestien kärkikolmikot:

Naiset:
1) Hämeenlinnan Hiihtoseura 920
2) Oulun Hiihtoseura 660
3) Vuokatti Ski Team Kainuu 612

Miehet:
1) Vuokatti Ski Team Kainuu 960
2) Kouvolan Hiihtoseura 700
3) Jämin Jänne 492

Tämän kauden Suomen Cup -kalenteri: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/taustaa/