14.11.2018← Takaisin

Hyvä henki ja tunnelma, lapsia ja nuoria kuunnellaan ja huomioidaan päätöksenteossa - Pakilan Vedolle Tähtiseura-tunnus

Suomen Hiihtoliitto jakoi uudistetun laatuseuraprosessin Tähtiseura-tunnukset aiemmin keväällä 14:lle seuralle. Nyt tunnuksen on vastaanottanut järjestyksessään 15. seura - Pakilan Veto.

Jaamme Tähtiseura-tunnuksilla palkittujen seurojemme kuulumiset ja pääsemme kurkistamaan seurojen tärkeään toimintaan saavutetun tunnuksen taustalla.

Tähtiseuratunnuksen viimeisimpänä vastaanottanut Pakilan Veto onnistui kasvattamaan viime kaudella lasten ja nuorten harrastajamäärää seurassaan huomattavasti.

”Hiihtokouluihin oli enemmän tulijoita, kun mitä pystyttiin ottamaan. Myös kilpailuissa meillä kävi ennätysmäärä nuoria osallistujia”, kertoo Pakilan Vedon puheenjohtaja Visa Palonen.

Seura järjesti viime kaudella myös kilpailuja ja leirejä.

”Yksi kauden kohokohdista oli huhtikuussa järjestämämme kauden viimeiset kisat, perinteiset Romuhiihdot. Paljon pavelaisia yhdessä, mahtava fiilis ja yhdessä tekemisen meininki. Aurinko paistoi ja porukka hiihti iloisena. Talkooväkeäkin oli mukavasti paikalla”, kertoo Palonen.

”Toinen kohokohta oli itsenäisyyspäiväviikolla pidetty Levin leiri. Paljon hyviä hiihtopäiviä ja monen ikäiset ja tasoiset pääsivät yhdessä treenaamaan”, jatkaa Palonen.

Yhdeksi tärkeimmäksi toiminnokseen seura nimeää eri ikäisten lasten ja nuorten valmennusryhmien viikoittaisen toiminnan pyörittämisen. Valmennusryhmissä on yhteensä noin 90 urheilijaa, joiden harjoitusmäärät vaihtelevat 2-4 kertaan viikossa.  Valmennusryhmiin kuuluvien lisäksi mukana on noin 70 lasta, jotka ovat olleet mukana hiihtokouluissa tai esimerkiksi sisarustensa mukana yhteisissä treeneissä ja tapahtumissa. Alkuvuodesta isona panostuksena näkyy tammikuussa järjestettävät 6-12-vuotiaiden hiihtokoulut, joihin odotetaan vähintään 60 osallistujaa.

”Tärkeä perustehtävämme on edistää maastohiihdon harrastusmahdollisuuksia Paloheinän alueella. Tämä koskee sekä hiihto-olosuhteita, että tulevaisuuden ”kotipesäämme”. Vanha majarakennuksemme on huonokuntoisuutensa vuoksi ollut pois käytöstä, joten toivomme, että pääsemme pian suunnittelemaan meille uutta kotipesää ja kokoontumispaikkaa”, kertoo Palonen.

Seura kokee tähtiseura-statuksen vauhdittavan toiminnan kehittämistä entisestään.

”Tähtiseura-statuksemme on meille kunnia-asia ja tuomme vihreän tähden näkyvästi esiin kaikessa viestinnässämme ja tapahtumissamme. Ennen kaikkea se kuitenkin asettaa meille hyvän sisäisen paineen ja positiivisen kierteen kehittää meidän toimintaamme kaikilla osa-alueilla”, päättää Palonen.