28.5.2015← Takaisin

Hiihtoliitto satsaa merkittävästi suksihuoltoon

Suomalainen maastohiihto haluaa pysyä suksihuollon kehityksen eturintamassa tulevinakin vuosina. Hiihtoliitto onkin panostanut huoltoon merkittävästi, sillä henkilöitä on mukana kaikkiaan 13. Maailmancupissa urheilijoiden tukena on keskimäärin kahdeksan huoltomiestä.

Maajoukkueen huoltopäällikkönä jatkaa Matti Haavisto. Hänen lisäkseen puolen vuoden sopimuksilla mukana ovat Ari Marjetta, Aki Hukka, Veli-Matti Niskanen, Jari Nieminen ja uutena Are Mets. Virolainen Mets on toiminut useamman vuoden Justyna Kowalczykin huoltomiehenä. Tiimiä reissuilla täydentää viisi niin sanotusti keikkakohtaisilla sopimuksilla olevaa huoltajaa, joiden joukossa hiihtomaajoukkueen pariin paluun tekevä Timo-Jaakko Salokangas, tutut nimet Mika Huita, Mika Venäläinen ja Heikki Köykkä sekä uutena Ville Haahti. Toiminnassa pyritään pitkäjänteisyyteen, joten jokainen on sitoutunut olemaan mukana 2018 kevääseen.

”Olen tyytyväinen siihen, että huoltomiesten sopimukset on nyt saatu neuvoteltua kuntoon. Mielestäni koossa on nyt erittäin ammattitaitoinen huoltoryhmä, jossa on kokemusta monilta eri osa-alueilta. Erityisen tyytyväinen olen, että pitkällisten neuvottelujen jälkeen saimme Are Metsin ryhmään mukaan. Myös Teemun (Lemmettylän) ympärivuotinen palkkaus on tärkeää huollon kehittämisen kannalta”, Haavisto sanoo.

Maastohiihdon suksihuollon budjetti tulevalle kaudelle on 500 000 euroa. Lisäksi mäkihyppyyn ja yhdistettyyn palkataan omat suksihuoltajat, jotka toimivat yhteistyössä maastohiihdon huoltoryhmän kanssa.

”Suksihuollon onnistuminen on tuloksen kannalta merkittävä tekijä. Pyrimme tällä resursoinnilla vastaamaan kansainväliseen kilpailuun. Panostuksemme on nykyisen budjetin äärirajoilla, mutta teemmehän tässä samalla ennakoivaa työtä myös Lahti 2017 -kotikisoihin ja talviolympialaisiin 2018”, Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala sanoo.

Maastohiihdon, ampumahiihdon ja yhdistetyn suksihuollon projektipäälliköksi Teemu Lemmettylä

Panostusta on myös kehitystyöhön, sillä Suomen Hiihtoliitto, Suomen Ampumahiihtoliitto, Suomen Olympiakomitea ja Jyväskylän Yliopisto palkkaavat yhteistyössä suksihuoltoon päätoimiseksi projektipäälliköksi Teemu Lemmettylän. Sopimus kestää vuoden 2018 kevääseen asti. Lemmettylän apuna projektissa on Heikki Tonteri.

Lumilajien merkittävässä yhteistyöhankkeessa Lemmettylän vastuulla ovat arvokilpailuolosuhteiden ennakkotutkimus, testaus ja hionta. Hän toimi myös Sotshin olympialaisiin tähdänneessä suksihuollon yhteisprojektissa vetäjänä. Projekti vaikutti merkittävästi siihen, että Suomen suksihuolto onnistui olympialaduilla erinomaisesti.

"Maastohiihdon asioita on veivattu eteenpäin mainiolla rytmillä ja hyvissä ajoin. Osa Lemmettylän palkkauksen kuluista sisältyy Huippu-urheiluyksikön tehostamistukiin maastohiihdolle. Entistäkin parempi pikkusuksen lajien välinen yhteistyö on juuri sitä uutta toimintatapaa, jota tavoitellaan. Kutsuin toukokuun alussa kokoon maastohiihdon, ampumahiihdon ja yhdistetyn maajoukkueiden valmennuksen ja huollon, ja yhteiset suunnitelmat aina PyeongChangin olympiakisoihin 2018 saakka ovat hahmottumassa", kertoo Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kestävyyden lajiryhmävastaava Olli-Pekka Kärkkäinen.

Kuvassa uusi huoltomies Are Mets