14.5.2005← Takaisin

Hiihtoliiton liittovaltuusto hyväksyi vuodelta 2004 reilusti alijäämäisen tilinpäätöksen

Suomen Hiihtoliiton kevätkokouksia pidettiin viikonloppuna Keuruulla. SHL:n liittovaltuuston kevätkokous oli ensimmäinen liiton uudistetun organisaation mukaan järjestetty, mikä merkitsi sitä, että paikalla oli kaikilla Hiihtoliiton lajiryhmillä aikaisempaa tasapuolisempi edustus.

Kokouksen avauksessa liittovaltuuston puheenjohtaja Markku Oksanen totesi hiihtolajien kansainvälisten saavutusten olleen kuluneella kaudella historiallisen hyviä, kun menestystä tuli Hiihtoliiton kaikissa lajeissa niin MM-kuin maailmancupienkin tasolla.

Liiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri totesi myös tulevaisuuden näkymien olevan kilpailullisesti hyvät ja mm. FIS on myöntänyt liitolle jälleen huomattavan määrän maailmancupin osakilpailuja kaudella 2005-06.

Suurimman haasteen toiminnalle muodostaa liiton talous, joka liittovaltuustoa keskustelutti erityisen paljon, taustana se että liitolle vuodelta 2004 hyväksytty tilipäätös osoittaa 860 000 euron alijäämää. Alijäämästä suuri osa muodostui maastohiihdon toteuttamatta jääneistä tuloista ja sen menoylityksistä. Ilman alijäämää jäi lajiryhmistä vain mäki-yhdistetty. Lisäksi alijäämä kertyi mm. pohjoismaisten lajien maailmacupien järjestämiskuluista sekä Vuokatin Urheiluopiston siirtymisestä Hiihtoliiton omistukseen.

Liiton johtokunnalle ja toimivalle johdolle annettiin vastuuvapaus korostaen kuitenkin, että talouden seurantaa on selvästi tehostettava.

Kokous hyväksyi myös sääntömutoksia koskien mm. maastohiihdon SM-kisojen lupamaksuja. Päätettiin, että "liiton televisiosopimuksen puitteissa televisioitavan maastohiihdon yleisen sarjan kisatapahtuman lupamaksu on 45 000 euroa, johon sisältyy järjestelysopimuksessa erikseen määrätyllä tavalla sekä tulospalvelu että videotaulupalvelu. Televisioitavien kilpailujen tulospalvelu järjestetään televisioyhtiöiden määrittelemien yleisten urheilukilpailujen välittämistä koskevien laatuseikkojen mukaisesti. Ajanoton identifikaatio tulee liiton käyttöön. Televisioimattoman kisatapahtuman lupamaksu on 15 000 euroa".

Liittovaltuuston kokouksen ”isäntäseurana” toiminut Keuruun Kisailijat esitteli liittovaltuustolle toimintaansa, jossa painopisteinä ovat:
1) Seuratoiminta ja arvokisat. Näiltä alueilta työ on jo tuottanut tulosta – seuratoiminnassa tuloksena on mm. SHL:n seuraluokittelun valioluokka 2005 ja arvostettu Sinettiseura-status sekä seuralle vuodeksi 2007 myönnetyt yleisen sarjan SM-kisat.
2) Edustusjoukkue/seuran menestys. Tavoitteena on kasvattaa menestyvä edustusjoukkue – tavoite, jonka toteutumisen näkymät nuorten sarjojen valossa ovat hyvät.
3) Maastoliikuntakeskuksen kehittäminen. Kehittämisohjelma on rakennettu yhteistyössä Keuruun kunnan kanssa. Yhteistyö kunnan kanssa toimii hyvin ja investointisuunnitelmat ovat arvoltaan noin miljoona euroa.