29.6.2005← Takaisin

Hiihtokarnevaali alkoi Vuokatissa

Perinteikkään hiihtokarnevaalin avajaispäivä kokosi jälleen nuoret hiihtäjät ja osan heidän vanhemmistaan Vuokattiin.

Avajaisten jälkeen reilut sata nuorta karnevaaliosanottajaa kiirehti jo lajiharjoitteiden pariin. Vanhemmille ja huoltajille on myös järjestetty ohjelmaa, joka kulkee rinnan nuorten ohjelman kanssa niin, että vanhemmat pääsevät välillä seuraamaan myös nuoria.

Tänä vuonna A-maajoukkueen jäsenet ovat vielä aikaisempia vuosia tiiviimmin osallistumassa ohjaustyöhön. Päävalmentaja Reijo Jylhä ja naisten valmentaja Ismo Hämäläinen panevat itsensä täysillä likoon ohjatessaan nuoria hiihtolupauksia karnevaalien aikana.

Maajoukkuehiihtäjistä ensimmäisenä päivänä pääsivät Teemu Kattilakoski, Lauri Pyykönen ja Jari Joutsen näyttämään hiihtämisen mallia hiihtotunnelissa. Samalla osa karnevaaliosallistujista pääsi myös tv-tähdiksi, sillä Ismo Jokinen oli Vuokatissa tekemässä Lumilyhty joulukalenteri -ohjelmaan materiaalia hiihdosta ja kuvaukset tapahtuivat hiihtotunnellissa.

Karnevaalin osallistujat oli jaettu ryhmiin. Kun osa oli hiihtämässä tunnelissa, meni osa tekemään sauvarinneharjoituksia ja osa kehitteli ketteryyttään pelien avulla.

Osallistujien turvallisuus on yksi tärkeimmistä asioista karnevaalin aikana. Sooloilua ei hyväksytä. Rehti ryhmähenki ja sen opettelu on osa karnevaalin opetuksista. Ryhmän johtajan sana on myös laki ja sitä totellaan. Esimerkiksi uimaan ei mennä koskaan yksin, vaan aina on paikalla joko ryhmän vetäjä tai osa vanhemmista.

Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului vielä illalla Tatun yhteisjumppa, lipun lasku ja iltatoimet. Sitten olikin jo aika lähteä sulattelemaan ensimmäistä karnevaalipäivää unten maille. Uusi päivä tuo taas huomenna uusia haasteita.