16.1.2016← Takaisin

Hämeenlinnan Hiihtoseura ja Vuokatti Ski Team Kainuu jälleen viestivoittoihin

Maastohiihdon Suomen Cupin kauden toisissa viesteissä Vantaalla saatiin tutut voittajat, kun naisten viestin voitti Hämeenlinnan Hiihtoseura ja miesten viestin Vuokatti Ski Team Kainuu. Naisten voittajajoukkueessa hiihtivät Anni Kainulainen, Maija Hakala ja Laura Mononen, miesten joukkueessa tällä kertaa Mikko Koutaniemi, Teemu Härkönen ja Sami Jauhojärvi.

Hämeenlinnan Hiihtoseura hiihti Monosen ankkuroimana ylivoimaiseen 35 sekunnin voittoon Oulun Hiihtoseurasta. Kakkossijasta käytiin tiukempi taistelu, sillä Riitta-Liisa Roponen teki ratkaisevan eron vasta viimeisessä nousussa Kalske Compressorsport Team:in Sini Alusniemeen.

”Hiihto tuntui yllättävän hyvältä Tour de Skin jälkeen. Tytöt hiihtivät hyvin alle ja pääsin lähtemään hyvästä tilanteesta. Olosuhteet täällä oli hyvässä kunnossa ja tämä oli tuttu paikka hiihtää”, Mononen sanoi.
Ensimmäisenä ykkösosuudelta vaihtoon tullut Anni Kainulainen oli tyytyväinen hiihtoonsa.
”Yllättävän hyvältä tuntui ja suksikin oli hyvä. Vihdoin pääsin tulemaan kärjessä vaihtoon”, sanoi Kainulainen hiihdosta.

Toisen osuuden Hämeenlinnan joukkueessa hiihtänyt Maija Hakala oli kokenut kylmän hiihtokelin jo edellisviikonlopun Ruotsin Östersundissa Skandinavia-cupissa.
”Ajattelin, että pääsisin hiihtämään porukassa, mutta Anni tulikin yksin vaihtoon ensimmäisenä”, kertoi Hakala.

Vuokatin aloittaja Mikko Koutaniemi totesi olevansa paremmassa kunnossa kuin aiemmin talvella.
”Annoin Lauri Lepistön huiskia ensimmäisellä kierroksella kärjessä, sillä olin hävinnyt kuluneena talvena joka kerta Lepistölle. Toisella kierroksella lähdin sitten vetämään ja harventamaan letkaa. Olo oli maalissa, että olisi voinut hiihtää kovempaakin”, totesi ensimmäisenä vaihtoon tullut Koutaniemi.
”Suomen Cup:n kokonaistilanteen kannalta on lottovoitto, että Kouvola ei ole täällä samassa huoneessa (lehdistötilaisuuden 3 parasta joukkuetta)”, lisäsi Koutaniemi ja ihmetteli samalla ankkuri Jauhojärven kovaa hiihtoa.
Kakkososuuden hiihtänyt Teemu Härkönen ei päässyt aivan parhaasta tilanteesta hiihtämään omaa osuuttaan.
”Tauti vei parhaan vireen. Oli epävarma olo ja ajattelin etukäteen, että en tule selviämään helpolla. Samille piti vain pedata kohtuulliset asemat”, totesi Härkönen omasta osuudestaan.

Jauhojärven ei tarvinnut käydä loppusuorataistelua voitosta

Ankkuri Sami Jauhojärvi ei sen kummemmin ollut miettinyt taktiikkaa etukäteen vaan loi kilpailutaktiikan ankkuriosuuden aikana.
”Yllättäen (Ristomatti) Hakola putosi kyydistä ja helpott,i kun Kusti Kittilä putosi toisessa pitkässä nousussa”, totesi Jauhojärvi.
Oulun Hiihtoseuran hyvä panos kilpailussa yllätti Jauhojärven.
”En osannut odottaa, että OHS on noin korkealla. Tour de Skin jälkeen Jauhojärven vire on ollut hiljalleen paranemaan päin, vaikka huonosti nukuttuja öitä on ollut Tourin ja Suomen Cupin välillä ollutkin.
”Keskiviikko oli kaikkein pahin päivä”, hän sanoi palautumiseen liittyen.
Sekä Vuokatti Ski Team Kainuu että Hämeenlinnan Hiihtoseura johtavat Suomen Cupin viestipisteissä selvästi voitettuaan myös kauden ensimmäisen cup-viestin.

Kolmen kärkijoukkueen mietteitä mediatilaisuudesta Hiihtoliiton Soundcloud-tilillä.
Voittajajoukkueiden mietteet videohaastatteluina Hiihdon Suomen Cupin Facebookissa: www.facebook.com/hiihdonsuomencup

Tulokset ja pistetilanteet: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/tulokset/