9.12.2017← Takaisin

Hakola hätyytteli jälleen palkintokorokesijoja, Pärmäkoski yhdeksäs

Davosin maailmancup-viikonvaihde alkoi vapaan sprinteillä, joissa suomalaisista parhaiten onnistuivat neljänneksi taistellut Ristomatti Hakola ja yhdeksänneksi sijoittunut Krista Pärmäkoski.

Hakola oli karsinnan neljäs ja hallitsi sen jälkeen sekä alkueräänsä että välieräänsä. Finaalissa kuitenkin Norjan Johannes Hösflot Kläbo, Italian Frederico Pellegrino ja Venäjän Alexander Bolshunov ehtivät edelle.

”Aika-ajo oli taattua laatua. Alkuerässä päätin taktisesti hiihtää keulalta, se onnistui hyvin ja alkuerä oli helppo. Välierä samalla taktiikalla, mutta siinä kaveri meni eteen ensimmäisen kierroksen aikana. Finaalissa oli vähän maitohappoa, ensimmäisen kierroksen viimeinen kurvi meni vähän pitkäksi, jäin siinä pari metriä, enkä saanut sitä enää kiinni. Tyytyväinen pitää olla, kolme sprinttiä, kaksi kertaa finaaliin ja kaksi kertaa neljäs, tästä on hyvä lähteä rakentamaan molemmilla tyyleillä”, Hakola summaili hyvin jatkunutta alkukauttaan.

Naisten sprintissä oli mukana vain kaksi suomalaista. Anne Kyllönen ei selvinnyt karsinnasta jatkoon, mutta Krista Pärmäkoski jatkoi hyviä esityksiään ja oli lopulta yhdeksäs. Sprintin voitti Ruotsin Stina Nilsson.

”Aika-ajo oli aika tahmeaa, siinä ei oikeastaan ollut mitään hyvää – ei tekniikkaa eikä vauhtia. Sijoituksellisesti ihan ok (10:s). Alkuerä oli ehkä aavistus parempaa. Toinen rinki tuli hyvin ja pystyin kakkossijan pitämään. Välierässä oli parempaa menoa, ekalla ringillä kurvissa vähän liukastuin ja menetin vauhtia. Se meni käytännössä siihen, en pystynyt enää haastamaan lopussa. Yhdeksäs sija, silleen ihan ok, mutta toki finaalissa aina haluaisi hiihtää. Oli hauska kokemus hiihtää ekan kerran punaisella liivillä”, sprintticupin johtajana Davosissa starttaamaan päässyt Pärmäkoski sanoi.

Muista suomalaisista Martti Jylhä oli 13:s, Anssi Pentsinen 18:s, Matias Strandvall 22:s ja Lauri Vuorinen 24:s. Anne Kyllösen (39:s)  ja Juho Mikkosen (40:s) hiihdot jäivät tällä kertaa karsintaan.

Sunnuntaina Davosissa hiihdetään vapaan 10 ja 15 kilometrin kilpailut väliaikalähdöillä.

Kommentteja Soundcloudissa:

Lauri Vuorinen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/lauri-vuorinen-davos-sprintti

Krista Pärmäkoski: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/krista-parmakoski-davos-sprintti

Anne Kyllönen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/anne-kyllonen-davos-sprintti

Martti Jylhä: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/martti-jylha-davos-sprintti

Matias Strandvall: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/matias-strandvall-davos-sprintti

Anssi Pentsinen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/anssi-pentsinen-davos-sprintti-1

Ristomatti Hakola: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/ristomatti-hakola-davos-sprintti