2.11.2013← Takaisin

Haapasalmesta Maastohiihdon uusi puheenjohtaja

• Markku Haapasalmi valittiin Maastohiihdon puheenjohtajaksi.

Markku Haapasalmi on valittu Suomen Maastohiihto ry:n puheenjohtajaksi piirikokouksessa Vantaalla. Puheenjohtajavaalissa äänioikeus on SMH:n 18 piirillä sekä FSS:n edustajalla. Kokouksessa valittiin myös erovuoroisten tilalle kaksi uutta hallituksen jäsentä.

Maastohiihdon uusi puheenjohtaja, Markku Haapasalmi on hiihtoperheessä uusi tulokas. Hänet valittiin toukokuussa Seinäjoella Hiihtoliiton johtokuntaan. Haapasalmi jäi kesällä eläkkeelle Nordea Pankki Suomen varatoimitusjohtajan tehtävästä.

”Maastohiihto ry:n puheenjohtajan tehtävissä on varmasti hyötyä myös laajasta elinkeinoelämän tuntemuksestani ja verkostostani. Tehtävässä tarvitaan ehdottomasti kielitaitoa – puhun Suomen kielen lisäksi sujuvasti myös ruotsia ja englantia”, Haapasalmi kertoo.

Maastohiihdon puheenjohtajana koko yhdistyksen nelivuotisen historian ajan toiminut Reijo Alakoski ilmoitti aiemmin syksyllä, ettei enää asetu ehdolle uudeksi kaksivuotiskaudeksi. Maastohiihdon puheenjohtajaksi oli Markku Haapasalmen lisäksi ehdolla Asko Uurasjärvi, joka toimii myös Hiihtoliiton liittovaltuuston puheenjohtajana.

”Hiihtourheilun osalta olemme nyt historiallisessa käännekohdassa. Strategiaprosessiin liittyvän laajan kyselyn mukaan Suomen kansa odottaa, että me laitamme rivimme kuntoon ja lopetamme kaikenlaisen sisäisen eripuran. Sitä odottavat myös meidän huippu-urheilijamme ja median edustajat”, Haapasalmi kertoo haasteista.

Yksi keskeinen kysymys tulevalla puheenjohtajakaudella on Maastohiihto ry:n yhdistyminen takaisin Hiihtoliittoon. Haapasalmen mielestä tämän pitää tapahtua mahdollisimman nopealla aikavälillä:

”Kysymykseni kuuluu, mitä voitamme sillä, että pitkitämme yhdistymistä.”

”Kukaan ei yksin saa paljon aikaan. Tarvitsemme kaikkien meidän osaamista. Siitä syntyy se vahva kokonaisuus, joka hyvällä yhteistyöllä saadaan palvelemaan sitä kaikkein tärkeintä eli urheilijoiden menestymistä ja koko hiihtourheilun menestyksellistä tulevaisuutta”, Haapasalmi kertoo