14.10.2012← Takaisin

FIS:n Lewis haastoi suomalaiset kisatalkoisiin

Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS:n pääsihteeri Sarah Lewis haastoi suomalaiset yhteistyöhön Lahden 2017 MM-kisahankkeeseen.

- Yksikään maa, saati kaupunki, ei ole aiemmin saanut kunniaa järjestää MM-kisoja seitsemää kertaa. Tämä on luottamuksen osoitus FIS:ltä. Uskomme suomalaisten osaamiseen kisajärjestäjänä, Sarah Lewis sanoo.

Kiireinen FIS:n pääsihteeri vieraili pikaisesti Lahdessa HiihtoSuomi-tapahtumassa ja kannusti koko suomalaista hiihtoväkeä etelästä pohjoiseen yhteistyöhön, jotta pohjoismaisten hiihtolajien kisat Lahdessa onnistuisivat erinomaisesti.

- Saimme kouriintuntuvat terveiset siitä, mikä on kisojen merkitys hiihtolajeille. Kisat järjestetään maamme itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna ja haluamme, että se on yksi juhlavuoden tärkeimmistä tapahtumista, Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Matti Sundberg sanoo.

Oslon MM-kisoissa 2011 vieraili 12 päivän aikaan huimat 1,2 miljoonaa katsojaa paikan päällä. Norjalaisten kisaisännyyden onnistumista on kehuttu kilvan eri tahoilla, mutta suomalaiset tähtäävät korkeammalle.

-Haluamme järjestää maailman parhaat urheilukisat. Oikealla asenteella se on mahdollista, mutta se tietää paljon töitä, Sundberg kertoo.

-Kisat tuovat Lahdelle ja Suomelle valtavasti mahdollisuuksia. Täytyy kuitenkin muistaa, että 2001 tapahtumien jälkeen on välttämätöntä palauttaa usko puhtaaseen urheiluun ja jatkaa vahvaa dopinginvastaista työtä, jotta saamme puhtaat kisat, Lewis sanoo.

Kansainvälinen Hiihtoliitto FIS palkittiin lauantaina HiihtoSuomi-tapahtumassa Hannu  Koskivuori –mitalilla suomalaisen hiihdon eteen tehdystä kehitystyöstä.