15.3.2005← Takaisin

Ennätysosanotto Valio Viestin finaalissa Lahdessa 17.3.2005

Hiihtoliiton, Koululiikuntaliiton ja Valion järjestämän Valio Viestin finaaliin osallistuu tänä vuonna ennätysmäärä, yli 700 innokasta viidesluokkalaista hiihtäjää ja heidän kannatusjoukkojaan.

Lahden hiihtostadionilla hiihtomaatyyppisellä radalla viestikuninkuudesta kilpailee 18 joukkuetta. Myös innostavin kannattajajoukko palkitaan. Alkuvuoden piirikarsintoihin ympäri Suomen osallistui huikeat 214 hiihtojoukkuetta.

Lahdessa hiihdettävän yhdeksännen Valio Viestin järjestelyistä vastaa Lahden Hiihtoseura. Lahden  hiihtostadionille suunnitellussa hiihtomaassa on paikalla tietysti myös Juha Mieto.

Finaalit alkavat torstaina 17.3. tietokisailulla ja jatkuvat klo 9.45 alkavilla alkukarsinnoilla. Varsinaiset finaalit hiihdetään klo 12.30. Kaikki Lahdessa liikkuvat tervetuloa seuraamaan ratkiriemuisaa 5-luokkalaisten hiihtokarnevaalia!

Valio Viesti on tarkoitettu ala-asteen 5-luokkalaisille. Koulut karsivat edustajansa piirikarsintojen kautta finaaliin. Joukkueen muodostaa  kolme tyttöä ja kolme poikaa, joista jokainen hiihtää vuorollaan yhden n. 400 metrin kierroksen. Samassa hiihtojärjestyksessä hiihdetään vielä toinen kierros.  Lisää Valio Viestistä mm. vaiheet, säännöt, kuvia, tuloksia jne. löydät viestin omilta kotisivuilta  www.valio.fi/valioviesti  Piiritulokset löydät myös  Hiihtoliiton kotisivuilta www.hiihtoliitto.fi/ajankohtaista.

Kouluilla Valio Viestiä on hiihdetty monipuolisen hiihtopäivän malliin, jossa aamupäivä taituroidaan hiihtomaan tekniikkaradoilla tai tutustutaan luontoon retkihiihdon merkeissä ja iltapäivä voidaan kisailla viestihiihdolla luokka- tai sekajoukkuein.

Lahdessa kisailevat seuraavien koulujen 5-luokan joukkueet:

ETELÄ-KARJALA: Kirkonkylän koulu Savitaipaleelta, ETELÄ-POHJANMAA: Kirkonkylän koulu Jalasjärveltä, HELSINKI: Jupperin koulu Espoosta, HÄME: Metsäkylän koulu Ylöjärveltä,  KAINUU: Sapsokosken./Tuhkakylän./Soidinvaaran koulut Sotkamosta, KESKI-POHJANMAA: Pohjankylän koulu Kalajoelta, KESKI-SUOMI: Nurmelan koulu Kinnulasta, KYMENLAAKSO: Torniomäen koulu Kouvolasta, LAHTI: Jalkarannan koulu Lahdesta, LAPPI: Kuumaniemen koulu Kemijärveltä, LÄNSI-POHJA: Etelä-Portimo/Kaulinrannan koulut Ylitorniosta, POHJOIS-KARJALA: Rantalan koulu Lieksasta, POHJOIS-POHJANMAA: Nilonkankaan koulu Kuusamosta, POHJOIS-SAVO: Siilinlahden koulu Siilinjärveltä, SATAKUNTA: Varilan koulu Vammalasta, SUUR-SAVO: Kirkonkylän koulu Kerimäeltä, UUSIMAA: Riihikallion koulu Tuusulasta ja VARSINAIS-SUOMI: Riihikosken koulu Pöytyältä.

Finaalin tulokset ovat nähtävissä Valio Viestin ja Hiihtoliiton kotisivuilta heti miten viestin ratkettua.