24.10.2018← Takaisin

Eder ja Vuorinen mielenkiinnolla avaamaan sprinttikautensa Vuokatissa

Vuokatin Suomen Cupin avauskilpailut antavat taas hiihtäjille osviittaa siitä, missä mennään. Kauden avausta odottavat niin konkarit kuin nuoretkin yhtä suurella mielenkiinnolla.

Yksi lauantain sprintin mielenkiintoisista nimistä on Enon Kisa-Poikien Mari Eder, jonka kausi etenee sekä ampumahiihdon että sprinttihiihdon kautta. Vapaan sprintti Seefeldissä kiinnostaa, ja sprinttihiihtosuunnitelmat ovat vaikuttaneet myös kokonaisuutena hyvin sujuneeseen harjoituskauteen.

– Harjoituskaudella olen ollut terveenä, se on isoin ero edelliskesään. Talven suunnitelma on näkynyt harjoitussisällöissä, juoksemalla olen tehnyt kovia harjoituksia ja sitä kautta hakenut jalkojen hermotusta erityisesti sprinttihiihtoa ajatellen, Eder kertoo.

Ederille kilpailu on osa 1,5 viikon leirijaksoa Vuokatissa, jossa hän on hakenut ennen kaikkea ampumaharjoittelua lumella.

– Että lumileirillä Muoniossa pystyisi keskittymään normaaliin harjoitteluun, eikä siellä olisi enää sellaista työstövaihetta. Se, minkä takia olen tänne tullut, on onnistunut ja siitä on hyvä mieli.

Hän voitti Vuokatin avauskilpailun viime vuonna.

– Oli yllätys, että suorituskyky oli niin hyvä. Voi olla, että reagoimme siihen liian voimakkaasti, kun yritimme normaalilla aerobisella harjoittelulla jatkaa sitä. Olikin hitaita kelejä, josta alkoi vähän sellainen kierre. Sitä oli vaikeaa purkaa. Nyt on ehkä erilainen tilanne. Tuopa tämä kisa mitä tahansa, analyysin teemme ehkä vähän pidemmältä jaksolta, Eder sanoo.

Vuorinen uuden seuransa väreissä viestissä

Ski Team 105:een tälle kaudelle siirtynyt Lauri Vuorinen on yksi niistä suomalaissprinttereistä, jonka tähtäin on Seefeldin MM-sprintissä. Vuokattia ennen Vuorinen oli jo hyväksi havaitsemaansa tapaan leirillä Ramsaussa. Sprintissä hän on ennakkosuosikkeja ja hakee tuloksellisen onnistumisen lisäksi myös harjoituksellisesti hyvää päivää. Mielenkiintoinen on myös viesti, jossa Vuorinen tottui aiemmin menestymään Kouvolan Hiihtoseuran kanssa.

– Suomen Cupissa viesteissä meillä on nuori ja potentiaalinen joukkue, jolle pitää antaa aikaa, Vuorinen sanoo uudesta mielenkiintoisesta porukastaan.

Vuokatin jälkeen Vuorinen hiihtää Rovaniemen Suomen Cupissa molemmat kilpailut. Hänelle sopii hyvin myös se, ettei Rukan maailmancupia edeltävänä viikonloppuna ole kilpailua, sillä se mahdollistaa osaltaan harjoittelun.

– Rukalla tavoitteena on, että alkuerissä pystyisin haastamaan välieriin. Hiihdon pitää tuntua siellä jo hyvälle, Vuorinen toivoo perustasonsa nousseen.

Kähärä ja Liekari mielenkiinnolla avausviikonloppuun

Nuorille hiihtäjille Suomen Cup tarjoaa tänäkin vuonna hyvän mahdollisuuden saada kotimaassa kovia kisoja ja päästä mittaamaan omaa tasoaan.

Mikkelin Hiihtäjien Jasmin Kähärä kilpailee sekä sprintissä että viestissä, jossa nuori joukkue lähtee haastamaan kokeneempiaan.

– Ihan innolla odotan avausta. Parin viimeisen viikon aikana treenit ovat alkaneet tuntua hyvältä, innolla odotan lauantaita. Viestissä meillä on edelleen nuori porukka, kun kaikki olemme 20-sarjalaisia. Emme ole puhuneet sijoitustavoitteista. Lähdetään haastamaan ja taistelemaan mahdollisimman hyvistä sijoista, Kähärä sanoo.

Kähärän kesä on ollut erilainen, sillä hänen jalastaan tähystettiin alkukesästä luukysta. Normaalien juoksu- ja rullahiihtotreenien pariin hän pääsi elokuun lopulla. Se jumitti ensi alkuun jalkoja ja lantionseutua.

– Fyssarilla kävin vielä toissa viikolla katsomassa, miltä vaikuttaa. Oikea puoli oli vähän alempana, ja sitä sitten korjailtiin siellä. Se on vaikuttanut tekniikoihin niin, etten ole ihan saanut pertsan potkua ja juoksuaskelta loppuun asti menemään. Nyt näyttäisi olevan kunnossa sen suhteen.

– Hiihtolenkit ovat tuntuneet paremmalta jopa kuin viime vuonna, mutta juoksuvauhti on vähän ehkä heikommalla tasolla. Jännityksellä odotan itsekin, missä vauhti menee. Vapaan sprintti matkana kyllä sopii minulle.

Kouvolan Hiihtoseuran Emil Liekari on viime vuosina saanut seurata vanhempien seurakavereidensa menestyskulkua Suomen Cupien viesteissä. Nyt tilanne on Kouvolan Hiihtoseuralle uusi, kun Ville Nousiainen lopetti uransa ja Lauri Vuorinen sekä Kari Varis vaihtoivat seuraa.

– Meillä on aika nuori joukkue, sellainen kasvava. Lauri (Lepistö) tuo kokemusta, Liekari kiittelee vielä avausviikonlopusta sivussa olevaa Lepistöä.

Liekari odottaa viikonlopusta lähinnä hyviä harjoituksia ja tietoa siitä, miten harjoituskausi on sujunut.

– Aika lailla kokonaisvaltainen onnistuminen. Kaikki asiat ovat menneet eteenpäin mitä on tehty, Liekari sanoo harjoituskaudestaan.

Mari Ederin haastattelu kokonaisuudessaan Facebookissa @hiihdonsuomencup

Emil Liekarin haastattelu kokonaisuudessaan Instagramissa @hiihdonsuomencup