16.9.2015← Takaisin

Akatemiaryhmän kolmas leiri pian paketissa Obertilliachissa

Maastohiihdon Akatemiaryhmän kolmas leiri Itävallan Obertilliahissa on pian ”paketissa”. Tiivis leiritysputki alkoi Vuokatista juhannuksen jälkeen ja jo nyt, vajaan kolmen kuukauden toimimisen jälkeen, uusi ryhmä on lunastanut odotukset ryhmän valmennettavien keskuudessa.

Toukokuussa Akatemiaryhmän valmennukseen valittiin 20 nuorta oman ikäluokkansa kärkihiihtäjää. Hiihtoliiton valmennusjoukossa oli havahduttu 20-25-vuotiaiden ikäluokan ”väliinputoajaryhmän” olemassa oloon.

”Yleiseen sarjaan nousu on monelle hiihtäjälle haastava paikka. Tämän ryhmän kautta liitto haluaa tukea akatemioissa opiskelevia lahjakkaita hiihtäjiä, joilla on tahtoa ja motivaatiota pistää itsensä peliin maastohiihtäjinä. Samalla korkea-asteen akatemioita pyritään Akatemiaryhmän toiminnan kautta integroimaan tiiviimmin maastohiihdon valmennusjärjestelmään.” tiivistää ryhmän tarkoituksen SHL:n maastohiihdon valmennuspäällikkö ja ryhmän toinen valmentaja Eero Hietanen

Ensimmäisen vuoden suunnitelmana on viedä leiritystoiminta mallikkaasti läpi ja jakaa valmennusosaamista akatemiaurheilijoille ja valmentajille. Akatemiaryhmä on muun muassa leireillyt Haastajaryhmän kanssa yhtä aikaa kolmella ensimmäisellä leirillä. Hietanen vastaa urheiluakatemiaryhmän valmennuksesta yhdessä Janne Hyypän kanssa. Ryhmä toimii Hiihtoliiton alaisuudessa, mutta operatiivinen vastuu on Lapin urheiluakatemialla, jonka kotipaikka on Rovaniemi.

Akatemiaurheilijat: Tätä ryhmää on odotettu

Lapin urheiluakatemiassa harjoitteleva Anna-Kaisa Saari, 20, on viime kauden alle 20-vuotiaiden Suomen mestari. Saari on juuri muuttanut Ylivieskasta Rovaniemelle opiskelemaan; mutta myös tehokkaamman valmennuksen ja harjoitusolojen luo.

”Aloitin juuri opinnot Lapin yliopiston luovassa opettajakoulutuksessa. Ennen tätä leiriä ehdin viikon ajan tutustua kuvioihin, joten kaikki on vielä aika uutta”, kertoo Saari.

Viime vuosina Saari on harjoitellut paljon yksin, mutta motivaatio on säilynyt korkealla. Opintosuunnitelma on tehty hiihdon ehdoilla.

Akatemiaryhmän leireiltä ja harjoituksista on Saaren harjoitteluun jäänyt paljon ideoita.

”Odotin hyviä yhteistreenejä, tekniikkavinkkejä ja pieniä parannuksia omaan tekemiseen. Kaikki odotukset ovat täyttyneet, eikä mitään ole jäänyt mielenpäälle”, jatkaa Saari.

Joni Mustonen, 21, opiskelee Joensuussa Karelia ammattikorkeakoulussa liiketaloutta. Saaren tavoin treenit ovat sujuneet pääosin itsenäisesti armeijavuoden 2013-2014 jälkeen.

”Ryhmän perustaminen osui omalle kohdalle aivan nappiin. Olemme hiihtokaverien kanssa miettineet, miksi meille, niin sanotuille väliinputoajaryhmälle ei ole polkua eteenpäin. Nyt on ja kyllä fiilikset ovat olleet hyvät alusta lähtien”, miettii Mustonen.

Joensuussa asuvan ja Jämsänkosken Ilvestä edustavan Mustosen harjoitteluun Akatemiaryhmä on tuonut sekä laadullista, mutta paljon myös määrällistä muutosta.

”Kun treenaa muiden samantasoisten kanssa, huomaa omat heikkoudet ja vahvuudet. Lisäksi valmentajilla on hurjasti tietoa huipulta, jota he jakavat meille, maajoukkueita haastavalle porukalle. Palautetta saamme leireistä ja leirien väliajan treeneistä myös”, valaisee Mustonen.

Ryhmän kolmas leiri Obertilliachissa on sekä Saaren että Mustosen ensimmäinen korkean paikan leiri. Molemmat ovat ottaneet leiristä täyden hyödyn irti.

”Mahtavat maastot, on riittänyt nousumetrejä sekä rullilla että jalkaisin”, kuittaa kaksikko.

”Täällä on saanut tuntuman siihen, miten kroppa toimii ja sopeutuu korkealle. Myös huollon ja oheistoimintojen järjestelyihin olen kiinnittänyt huomiota”, nostaa Saari.

Mustosen harjoittelumotivaatio on kohonnut huimasti.

”Neljän tunnin vaellusharjoitus tuntui lyhyeltä. Uusi paikka ja hienot maisemat ovat nostaneet motivaation tappiin.”