Taso 1

Tason 1 valmentajakoulutuksia järjestetään vuosittain eri puolilla Suomea. Koulutuksia on tarjolla sekä maastohiihdon, mäkihypyn että yhdistetyn parissa. Koulutuksiin mahtuu kerralla minimissään 8 ja maksimissaan 15 ohjaajaa/valmentajaa.

Tason 1 valmentajakoulutus koostuu lähiopetuksesta sekä ennakko- ja etätehtävistä. Sen kohderyhmää ovat 9-15 -vuotiaiden hiihto- ja HS-koulujen valmentajat. Koulutuksen hinta on 150 euroa/osallistuja + mahdolliset ruokailu-, matkustus- ja majoituskustannukset.

Koulutuksen tavoitteena on, että valmentaja osaa suunnitella ja toteuttaa yhden harjoituskerran ja ymmärtää yhden harjoituksen liittyvän laajempaan kokonaisuuteen. Koulutus sisältää paljon käytännössä tekemistä, mikä tukee ohjaajan/valmentajan itsenäistä työskentelyä ohjattavien ja valmennettavien parissa. Valmentaja pystyy hyödyntämään koulutuksesta saatuja tietoja ja taitoja omissa ohjaamis- ja valmentamis tilanteissa.

Koulutuksen jälkeen valmentaja osaa kuvata

-  kokonaisvaltaiseen valmennukseen liittyviä asioita

-  lajin vaatimuksia

-  lapsen ja nuoren kasvua ja kehittymisen vaiheita

-  tunteiden ja vuorovaikutuksen merkitystä valmennustilanteissa

Koulutukseen osallistuvat eivät ole vaakutettuja Suomen Hiihtoliiton puolesta.

Koulutuskalenterin ja ilmoittautumiset löydät täältä.

Lisätietoja koulutuksista tai muusta koulutukseen liittyvästä voit kysyä Eero Hietaselta, eero.hietanen@hiihtoliitto.fi.