20.10.2017← Takaisin

Jämin Jänteen molemmat tiimit tähyävät hyville sijoille Suomen Cupissa

Syksyllä 2014 perustettu Jämin Jänteen huippuhiihtotiimi Team Jämi suuntaa katseet nyt neljänteen kauteensa. Kolmen edellisen kauden aikana joukkueen saavutukset sekä viesteissä, että henkilökohtaisissa kilpailussa ovat olleet selkeästi nousujohteisia.

”Miesten joukkueen viime kauden tavoitteeksi kerroin ääneen kiilan lyömisen Vuokatti Ski Team Kainuun pitkäaikaiseen maastohiihtodynastiaan. Sitä edellisen kauden Suomen Cupin viestien kokonaiskilpailun kolmas sija vaihtuikin komeasti viesticupin voitoksi. SM-viestissä saavutimme hopeaa Vantaan Hiihtoseuran jälkeen”, joukkueenjohtaja Tero Vehkamäki palaa kauden huippuhetkiin

Alkavalla kaudella Jämin miehet lähtevätkin puolustamaan saavutettuja asemia.

”Tiedämme kyllä, että muut joukkueet Vuokatti etunenässä ovat kesän aikana saaneet vahvistuksia, mutta ei meillä silti ole mitään syytä pakittaa yhtään tavoitteistamme. Vuokattiin lähdemme puolustamaan voittoa ja samaten kokonaiscupin voiton uusiminen on tavoite. Kilpailu on toki kovaa ja mitään ei saavuteta helpolla”, Vehkamäki sanoo.

Hän odottaa erityisellä mielenkiinnolla keväällä A-maajoukkueeseen nousseen Antti Ojansivun ja maajoukkueen haastajaryhmään valitun Markus Vuorelan otteita.

”Uskon molempien harppaavan eteenpäin ja tiimille tekisi hyvää, jos löisivät silloin tällöin päihin Ristomattia. Markukselta se ei ole vielä koskaan onnistunut, mutta tulevana talvena sen päänahan voisi ottaa.”

Jämin naiset puolestaan lähtevät parantamaan kokonaiscupin seitsemättä sijaansa. Naisten joukkueeseen on liittynyt aikaisemman kolmen hiihtäjän lisäksi kaksi uutta nimeä - Heta Jalonen ja Erika Jänkä, jonka päälaji on ampumahiihto.

”Näin myös naisten viesteihin on saatu hieman särkymävaraa. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten kovaa uudet naiset hiihtävät ja kuinka he sopeutuvat tähän tiiviiseen porukkaamme. Parin kauden ajan olemme kotimaan kisoissa aina olleet yhteismajoituksessa ja alkavalla kaudella luotamme samaan yhteishenkeä kohottavaan konseptiin. Naisistamme parhaiten menestyneeltä Hennariikka Rahkolalta toivon, että hän lähestyisi maajoukkuenaisia”, Vehkamäki sanoo.

Tiimiläisten kommentteja:

Ristomatti Hakola:

Alkukesästä olin elämäni kunnossa, mutta sen jälkeen sorruin perussyntiin eli hieman sairaana harjoitteluun. Intoa oli ehkä liikaa hienosti sujuneen kauden jälkeen. Tuli käytyä aika montussa ja vieläkään en tunne oloani ihan sellaiseksi, että täysin normaalisti pystyisin treenaamaan. Jokaisena aikuisten sarjan vuotenani olen jollain osa-alueella mennyt selvästi eteenpäin. Yksi napsu lisää, niin olisin jo lähellä kansainvälistä kärkeä. Olympialaiset ovat tietenkin se kauden päätavoite ja olisi hienoa parantaa Lahden MM-kisojen sprintin kuudetta sijaa, mutta siellä on muutama muukin karpaasi samoin tavoittein. Ja viestit Jänteessä ovat aina hienoja kisoja. Viime vuotisia asemia viesticupin voittajana lähdetään puolustamaan.

Markus Vuorela

Harjoituskausi on jälleen kerran ollut erilainen, mitä aikaisemmat. Tälle kaudelle pääsin maajoukkueen haastajaryhmään, joka on tuonut eri valmentajan kanssa muutosta aikaisempaan. Ja se tottakai on mahdollistanut ammattimaisemman toiminnan, kun on enemmän henkilöitä ympärillä. Oman valmentajan kanssa on ollut myös aikaisempaan nähden selkeitä painotuksia. Itselläni henkilökohtaiset tavoitteet ovat erityisesti Skandinavia-cupeissa sekä nuorten MMkisoissa. Tavoitteena on myös päästä starttaamaan maailmancupissa ja murtautua SM-kisoissa maajoukkuemiesten kastiin. Olympialaisista en vielä haaveile, mutta kaikki otetaan vastaan mitä tulee. Suomencupin viesteissä meitä on entistä vaikeampi voittaa!

Antti Ojansivu

Kausi alkaa omalta osaltani Oloksella. Ensimmäinen vuosi A-maajoukkueessa on sujunut pääosin mainiosti. Pientä väsymystä on kauden mittaan kertynyt, mutta oikeanlaisella rytmityksellä olemme saaneet homman haltuun. Leirejä lukuunottamatta olen viettänyt koko kesän Rovaniemellä. Toivotaan, että työ kantaa hedelmää myös talvella. Alkukauden tähtäin on hiihtää maailmancupin pisteille ja sen jälkeen katsotaan, rittävätkö rahkeet olympialaisiin asti.

Aku Nikander

Kesä on mennyt aika pitkälti valmentaessa ja opintojen loppuun saattamisessa. Yllättävän hyvään kuntoon pääsee, kun tekee vähemmän, mutta laadukkaita harjoituksia levänneessä tilassa. Paljon motivaatiota saa siitä, kun näkee millä asenteella leirityksissä olevat urheilijat vetävät leireillä! Sytyttää kyllä käymään lenkillä, että pysyy mukana ja pystyy sparraamaan kovimmissakin treeneissä. Kauden päätavoite tulee olemaan kevään SM-viestit. Kaikki muut kilpailut toimii kalibrointina, missä mennään ja miten pitää harjoitella.

Mikko Loukkaanhuhta

Harjoituskausi on mennyt omalta osaltani kaikin puolin hyvin joitain pieniä jalkavaivoja lukuun ottamatta. Tämä on ollut itselleni ensimmäinen kausi, kun ei ole ollut koulua tai muita juttuja, vaan on voinut keskittyä täysillä urheiluun. Talvellahan sen sitten näkee, onko se ollut hyvä juttu vai onko sitä intoutunut harjoittelemaan liikaa. Omat päätavoitteet ovat edelleen ampumahiihdon puolella, mutta maastohiihtokisoja hiihdetään niin paljon kuin vain pystyy. Yksi tavoite talvelle voisi olla hiihtää siihen malliin, että paikka Jänteen kivikovaan viestijoukkueeseen SM-viestissä aukenisi.

Hennariikka Rahkola

Treenikausi on ollut rikkonainen ja sairastelun sävyttämä. Hyviä harjoituksia ja onnistuneita harjoitusjaksoja on kuitenkin mahtunut mukaan paljon. Kauden avausta odotan innolla. Tavoitteena on parantaa uran parhaita SM-sijoituksia ja päästä kotimaan maailmancuppeihin. Toissa talvena olin SM-kisoissa sekä sprintissä että 30km kisassa 8. Viestien kokonaiscupissa viime talvena ollut tavoite päästä kuuden sakkiin jäi niukasti saavuttamatta (Jämin naiset oli 7.) ja tänä vuonna se sitten laitetaan toteutumaan!

Riikka-Liisa Räsänen

Harjoituskausi sujunut pääosin hyvin ja tulevana kautena tavoitteena hiihtää kovempaa kuin viime talven lumilla. Sekä tehdä ne parhaimmat hiihdot. mitä koskaan niin henkilökohtaisilla matkoilla kuin myös onnistua viestijoukkueena!

Roosa Niemi:

Olen saanut opinnot päätökseen ja hiihdän tällä hetkellä työn ohessa. Olen ehtinyt tässä syyskaudella sairastelemaan muutaman kerran, mutta vastoinkäymisten kautta on aina hyvä jatkaa eteenpäin. Tavoitteena on hiihtää SM-kisoissa kymppisakkiin ja saada tasatyöntötekniikka kuntoon.

Heta Jalonen:

Olin todella innoissani, kun minulta kysyttiin kiinnostustani liittyä tiimiin. Tuntui, että oli sopiva hetki vaihtaa seuraa. Juoksijan polvi haittasi kesällä, mutta muuten treenikausi on mennyt hyvin. Tavoitteenani on parantaa omia henkilökohtaisia sijoituksiani sekä päästä mukaan Jämin kovaan viestijoukkueeseen. Viime talvena olin 30km SM-kisassa 16. Opintoni ovat jo melko lopussa ja olen tehnyt jonkin verran opettajan sijaisuuksia.

Erika Jänkä:

Jänteen erityinen tiimihenki kiehtoi ja koin, että hyvässä nosteessa oleva naisten joukkue toisi mukavasti porkkanaa itselle maastohiihdon puolelle. Pari kuukautta olen viettänyt toipilaana epäonnisen jalkaleikkauksen takia, joten tästä johtuen kauden avaus ja tavoitteet ovat pitkällä keväässä.

(Materiaalin koosti Jämin Jänteen joukkueenjohtaja/tiedottaja Tero Vehkamäki, joka on myös ottanu jutun yhteydessä olevan kuvan)