1.6.2016← Takaisin

Wanhat Hiihtoveikot Laajavuoressa 26. - 27.5.2016

Wanhat Hiihtoveikot ry:n kesätapaaminen ja vuosikokous pidettiin Jyväskylän Laajavuoressa 26. - 27. toukokuuta. Tapahtuman teemoina olivat Calgaryn vuoden 1988 talviolympialaiset, Oberstdorfin vuoden 1987 MM-hiihdot, ampumahiihdon OK- ja MM-kisat noina vuosina sekä paralympialaiset Innsbruckissa vuonna 1988.

Teemavuosien urheilijahaastatteluissa olivat Sarajevon 1984 kolminkertainen olympiakultamitalisti ja Calgaryn 1988 viestin pronssimitalisti Marja-Liisa Kirvesniemi sekä Innsbruckin 1988 parakultamitalistit Jouko Grip ja Kalervo Pieksämäki. He ovat saaneet myös Pro Urheilu -tunnustuksen. Torstai-illan ohjelmassa oli Palokan koulukeskuksessa Tapio Rautavaaran musiikkia sisältänyt  ”Reissumiehen matkassa” -konsertti.

Mika Kulmala: Lahden MM-hiihdot 2017

Perjantaina ennen vuosikokousta Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala kertoi Lahden MM-hiihtojen valmisteluista. Lahti järjestää seitsemännen kerran MM-hiihdot 22.2. - 5.3.2017 Suomen 100-vuotisjuhlakisoina. Tavoitteena on saada Lahteen ainakin 250 000 kisakatsojaa. Suunnitelmissa on, että Hiihtoveikot vierailevat kisakatsomossa mahdollisesti sprinttipäivänä 23. helmikuuta.

Pekka Toivonen jatkaa puheenjohtajana

Vuosikokouksen alussa pidettiin hiljainen hetki edesmenneiden jäsenten Timo Pekkalan (2015), kunniapuheenjohtaja Eeti Niemisen (2016) ja olympiavoittaja Tapio Mäkelän muistoksi (2016).

Merkkivuosia täyttäneitä tai täyttäviä Jyväskylässä mukana olleita muistettiin yhdistyksen pöytästandaarilla.

Vuosikokous, jossa oli paikalla 48 henkeä, valitsi Pekka Toivosen edelleen puheenjohtajaksi ja Viljo Sadeharjun varapuheenjohtajaksi. Johtokunnassa jatkavat Sadeharjun ohella Esko Jussila, Erkki Jääskeläinen ja Senja Nuolikivi. Sihteerinä jatkaa Matti Harju ja rahastonhoitajana Markku Tunturi.

Vuosikokous hyväksyi uusiksi jäseniksi Kaija Tuikkasen, Pekka Virtakoivun ja Marjatta Kajosmaan. Kunniajäseniksi kutsuttiin olympiakultamitalistit Heikki Hasu, Paavo Lonkila, Lydia Wideman-Lehtonen, Siiri Rantanen, MM-kultamitalisti Paavo Korhonen ja takavuosien pitkäaikainen Hiihtoveikkojen sihteeri Martti Montonen.

Vuosikokous valtuutti työvaliokunnan ja johtokunnan jatkamaan sääntötarkistusta, jonka jälkeen yhdistyksen nimeksi tulee Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry naisten tultua toimintaan mukaan.

Ensi vuonna kokoonnutaan jälleen Jyväskylässä 31.5. - 1.6.2017, jolloin ohjelmassa on ”Muistoissa Laila Kinnunen” -konsertti.

Teksti ja valokuvat: Matti Harju, digiarkisto 26. - 27.5.2016

1) Tulokahvilla hiihtosiskoja Eva Hög (vas.), Senja Nuolikivi (Pusula), Siiri Rantanen ja Marjatta Kajosmaa.
2) Tulokahvilla Pauli Dunder (vas.), Esa Hämäläinen, Erkka Nieminen, Tapio Karjaluoto, Manne Liimatainen ja Erkki Jääskeläinen.
3) Heikki Rusko (vas.), rahastonhoitaja Markku Tunturi ja Alpo Peltola tilejä tarkastamassa.
4) Marja-Liisa Kivesniemi, Esko Jussila, Kirsti Karvonen (selin) ja Irma Bruce.
5) Mediaa: Erkki Kinnunen (vas.), Arto Teronen ja Jouko Vuolle.
6) Paralympiamitalisteja: Kalervo Pieksämäki (vas.), Heikki Miettinen, Pertti Sankilampi ja Jouko Grip.
7) Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala kertoi Lahden MM-hiihtojen valmisteluista.
8) Pöytästandaareilla muistetut: Jakajana varapuheenjohtaja Viljo Sadeharju (vas.), Kalevi Kanerva, Eino Kalpala, Senja Nuolikivi (Pusula), Tapani Kareinen, Heikki Rusko ja jakaja Markku Tunturi.
9) Pekka Toivonen jatkaa Wanhat Hiihtoveikot ry:n puheenjohtajana.
10) Siiri ”Äitee” Rantanen edusti kunniajäseniksi kutsuttuja saaden ruusun Pekka Toivoselta.
11) Pekka Toivonen kyseli Marjatta Kajosmaan kuulumiset.

Ladattavat tiedostot: