26.6.2012← Takaisin

Wanhat Hiihtoveikot kokoontuivat Jyväskylässä

Wanhat Hiihtoveikot ry:n kesätapaaminen ja vuosikokous pidettiin Jyväskylän Laajavuoressa 19. - 20.kesäkuuta. Hiihtoveikot on noin 180 jäsenen, edustustason urheilijan, valmentajan ja urheilujohtajan järjestö, jossa on mukana pohjoismaisten hiihtolajien ja ampumahiihdon veteraaneja ja nykyään myös ”Hiihtosiskoja”.

Lauantain teemana olivat Sapporon vuoden 1972 talviolympialaiset, Falunin vuoden 1974 MM-hiihdot ja Minskin vuoden 1974 ampumahiihdon MM-kisat. Noiden vuosien mitalisteja ja valmentajia haastattelivat hiihdon entinen päävalmentaja Immo Kuutsa ja Hiihtoveikkojen sihteeri Matti Harju.

Teemavuosien mitalistien ”ykkönen” oli kuusinkertainen arvokisamitalisti, ampumahiihtäjä Juhani Suutarinen, joka Minskin 1974 MM-hiihdoissa saavutti kaksi henkilökohtaista MM-kultaa ja viestihopean Kneisslin lasikuitusuksilla hiihtäen. Suutarinen oli myös Sapporon hopeaviestijoukkueessa.

Sapporon kisojen haastateltavia oli yhdistetyn moninkertainen mitalisti Rauno Miettinen, joka Suonenjoen mäestä ponkaisi maailman huipulle edustuskisoihin vuosiksi 1968 - 1984. Nuoruuden mäkikaveri Suonenjoella oli edesmennyt laulaja Kari Jalkanen.

Mielenkiintoiset olivat myös Sapporon jälkeen valmennusvastuun ottaneiden Heikki Kantolan ja Immo Kuutsan mielipiteet, sivuttiinpa myös Falunissa tapahtuneen puusuksikauden päättymistä.

- Jos Mietaa olisi hiihtänyt Falunissa muovisuksilla, hän olisi voittanut 30 kilometrin kilpailun kolmella minuutilla, Kuutsa päätteli jälkiviisaana.

Hiihtoveteraanien tiistai-illan huipensi Laajavuoren kesäteatterin tangomusikaali, jossa esiintyivät tangokuningattaret Arja Koriseva ja Saija Tuupanen sekä tangokuningas Tommi Soidinmäki.

Keskiviikon vuosikokous päätti, että entinen johtokunta jatkaa puheenjohtajansa Pekka Toivosen johdolla kohti ensi vuonna pidettävää Hiihtoveikkojen 60-vuotistapahtumaa, jossa julkaistaan urheilukirjailija Lauri Järvisen kirjoittama Wanhojen Hiihtoveikkojen historia. Yhdistyksen perustivat Jyväskylässä vuonna 1953 Tahko Pihkala, Tapani Niku ja Toivo Tiainen.

Vuosikokous hyväksyi seuraavat uudet jäsenet: Raimo Blumen, Eero Pesonen, Esko Paavola, Risto Kiiskinen, Päivi Nieminen s. Renkola, Veikko Ahonen, Alpo Virtanen, Erkka Nieminen, Hilkka Riihivuori, Anssi Kukkonen, Arto Teronen, Heikki Ikola ja Simo Halonen.

Terveisiä menneiltä ajoilta toi Kalevi ”Häkä” Häkkinen, joka totesi, että häntä korpeaa nykyisten hiihtäjien huono mäenlaskutekniikka.

Monet toivoivat selkeyttä nykyisen Hiihtoliiton organisaatioon. Entinen puheenjohtaja Jaakko Holkeri kertoi, että FSS:n Kasperkin toivoi kaikkien lumilajien olevan saman katon alla.

Teksti ja valokuvat Matti Harju digiarkisto 20.6.2012