8.5.2018← Takaisin

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot Laajavuoressa 3.- 4.5.2018

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n kesätapaaminen ja vuosikokous pidettiin 13. kerran peräkkäin yhdistyksen perustamiskaupungissa Jyväskylässä 3. - 4.5.2018.

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:llä on Hiihtoliiton eri lajiryhmistä, ampumahiihtäjistä ja paralympiahiihtäjistä noin 150 jäsentä, jotka ovat edustustason toiminnassa mukana olleita kilpailijoita, valmentajia tai hiihtojohtajia.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto toivotti vieraat tervetulleeksi liikuntapääkaupungiksi julistautuneeseen Jyväskylään kertoen Hippos 2020 -hankkeesta.

Hiihtoliiton tervehdyksen lausui puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

– Olen iloinen siitä, että on ollut hyvä lumitalvi ja suksia on myyty yli 160 000 paria. Reijo Jylhän päävalmentajakaudella maastohiihdossa saatiin MM-Lahdessa viisi ja Pyeongchangin talviolympiakisoissa neljä mitalia, joten suomalainen valmennusjärjestelmä tekee hyvää tulosta, Haapasalmi totesi.

Kuulijat toivoivat hyvän tuloksen tekemisen yltävän myös seuratasolle, jossa on huoli kilpaharrastajien vähenemisestä, mikä on todettavissa hyvästä talvesta huolimatta.

Teemana MM-Falun 1993 ja OK Lillehammer 1994

Muisteluteemoina olivat Falunin MM-hiihdot 1993 ja Lillehammerin talviolympialaiset 1994 sekä noiden vuosien ampumahiihdon OK- ja MM-kilpailut sekä paralympialaiset Lillehammerissa 1994.

Urheilijaesittelyssä haastateltiin Marja-Liisa Kirvesniemeä, joka päätti vuonna 1976 Innsbruckista alkaneen olympiakisauransa Lillehammerin kahteen olympiapronssimitaliin.  Arvokisamitaleja Kirvesniemellä on yhteensä 15.

Kolmien paralympialaisten kuusinkertainen kultamitalisti Kari Joki-Erkkilä hämmästytti kuulijoita kertomalla hiihtäneensä kelkkarullilla jopa yli 3000 kilometriä sulan maan aikana. Lillehammerissa Joki-Erkkilä voitti kelkkahiihdossa kaksi kultaa, pronssin ja viestihopean.

Näkövammainen Kaija Tuikkanen voitti Lillehammerissa kaksi kultamitalia ja yhden pronssin opashiihtäjänsä Hannu Aaltosen kanssa.

Jouko Grip valittiin vuonna 2006 Torinossa Paralympic Hall of Fameen ja hänet palkittiin edellisenä vuonna Pro Urheilu -tunnustuksella. Vuonna 1980 Geilossa paralympiauransa aloittanut Grip hiihti Lillehammerissa perinteisellä hiihtotavalla kultaa ja hopeaa. Grip on voittanut urallaan maastohiihdon kahdeksan paralympiakullan lisäksi kaksi kultaa ampumahiihdossa sekä kaksi kultamitalia kesäparalympialaisissa 800 ja 1500 metrillä vuonna 1984. Sanomalehti Keskisuomalainen ei turhaan tehnyt urheilijaesittelyn jälkeen aukeaman juttua Jouko Gripistä.

Illalla kuunneltiin Palokan koulukeskuksessa ”Suomi-viihteen helmet” -konsertti, jossa olivat solisteina Arja Koriseva ja Hannu Lehtonen Ilmavoimien soittokunnan säestäminä.

Päävalmentaja Matti Haavisto vieraili vuosikokouksessa

Ennen perjantain vuosikokousta maastohiihdon uusi päävalmentaja Matti Haavisto kävi esittämässä päävalmentajan teemat tulevalle olympiadille todeten Reijo Jylhän kauden olleen menestyksekäs.

Urheilufysiologi Esa Hynynen KIHU:sta alusti vuosikokouksen aiheella ”Testitulosten hyödyntäminen kohti Pyeongchangia ja tulevaisuuden näkymät Pekingin 2020 kisoja kohti”. Hynynen näytti videoklipeillä nykyvalmennuksen menetelmät KIHU:n lajinomaisissa mattotesteissä.

Vuosikokouksen alussa pidettiin hiljainen hetki 10 edesmenneen jäsenen muistoksi. Heistä yksi oli vuoden 1952 viestikultamitalisti ja yhdistyksen kunniajäsen, syyskuussa 2017 edesmennyt Paavo Lonkila.

Kunniajäseniksi kutsuttiin liikuntaneuvos Antero Kekkonen, 94, ja ”alppihiihdon grand old man” Eino Kalpala, 91. Yhdistyksen pöytästandaarilla muistettiin Eva Högiä, Pauli Siitosta ja Tapio Karjaluotoa. Vuosikokous hyväksyi kuusi uutta jäsentä.

Vuosikokous, jossa oli paikalla 46 henkeä, valitsi Pekka Toivosen jatkamaan Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana.

Ensi vuonna kokoonnutaan jälleen Laajavuoressa 9. - 10.5.2019, jolloin Palokan-konsertissa Ilmavoimien soittokunnan solisteina ovat Maria Tyyster ja Kyösti Mäkimattila.

Teksti ja valokuvat: Matti Harju digiarkisto 3.–4.5.2018.

1) Yhteiskuva Laajavuoressa 3.5.2018.
2) Elias Koistinen (vas.), Martti Ronkainen ja Erkki Jääskeläinen.
3) Rahastonhoitaja Markku Tunturi (vas.) ja toiminnantarkastajat Heikki Rusko ja Alpo Peltola.
4) Veikko Jantunen (vas.), Heikki Ripatti, Alpo Virtanen ja Tapio Wallenius.
5) Kilpasiskot Eva Hög, 90, ja Siiri ”Äitee” Rantanen, 93, muistelivat menneitä.
6) Keijo Lehtinen, Pauli Sulkula, Tapani Kareinen, Kaija Tuikkanen, Arvo Ahokas ja Manne Liimatainen.
7) Hannu Taipale (vas.) ja Immo Kuutsa.
8) Marjatta Kajosmaa (vas.), Senja Nuolikivi, Marja-Liisa Kirvesniemi, Hilkka Riihivuori ja Pirjo Aalto.
9) Pohjois-Karjalan muisteluissa Heino Ovaskainen (vas.), Toivo Turunen ja Veikko Ahonen.
10) Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto (vas.) toivotti vieraat tervetulleiksi liikuntapääkaupunkiin. Pekka Toivonen luovutti Wanhat Hiihtoveikot -historiakirjan.
11) Puheenjohtaja Markku Haapasalmi (vas.) toi Hiihtoliiton terveiset veteraaneille.
12) Sihteeri Matti Harjun (oik.) haastattelussa Kaija Tuikkanen, Jouko Grip, Marja-Liisa Kirvesniemi ja Kari Joki-Erkkilä.
13) Immo Kuutsaa kuuntelivat Matti Niemi (vas.), Pertti Sankilampi, Veikko Jantunen, Jouko Grip (selin). Taustalla kirjan takana liikuntatieteilijät Esa Hynynen ja Heikki Rusko.
14) Päävalmentaja Matti Haavisto kertoi seuraavan olympiadin suuntaviivoista.
15) Urheilufysiologi Esa Hynynen kertoi KIHU:n lajinomaisista testausmenetelmistä.
16) Pekka Toivonen (vas.), kunniajäsenet Eino Kalpala ja Antero Kekkonen sekä varapuheenjohtaja Matti Niemi.
17) Pöytästandaareilla muistetut: Jakaja Matti Niemi (vas.), Tapio Karjaluoto, Eva Hög, Pauli Siitonen ja jakaja Markku Tunturi.
18) Pekka Toivonen jatkaa Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana.

Ladattavat tiedostot: