20.9.2018← Takaisin

Vuokattiin ja Rukalle rakentuu maailman johtava lumilajien olympiavalmennuskeskus

Suomen Olympiakomitea, Vuokatin Urheiluopisto, Sotkamon kunta, Kuusamon kaupunki ja neljä lumilajien lajiliittoa ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka pohjalta Vuokatin ja Rukan alueelle rakentuu huippuluokan olympiavalmennuskeskus lumilajeille.

Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki kertoo, että sopijaosapuolten tavoitteena on suomalaisen huippu-urheilun kansainvälisen kilpailukyvyn pitkäjänteinen kehittäminen keskittämällä henkilö- ja talousresursseja tehokkaasti Vuokatti-Rukan toimintaympäristöön.

"Huippu-urheiluyksikkö on koko olemassaolonsa ajan pyrkinyt yhdessä lajien kanssa löytämään sopivia toiminta-alustoja monilajiselle huippuvaiheen yhteistyölle. Olemme erittäin iloisia, että asia on nyt lumilajien osalta edennyt."

Uuden olympiavalmennuskeskuksen painopistelajeina ovat alppihiihto, ampumahiihto, freestylehiihto, lumilautailu, maastohiihto ja yhdistetty.

"Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun useat lajit ja toimijat lähtevät yhdessä rakentamaan valmennuskeskusta Huippu-urheiluyksikön koordinoimana. Hankkeessa on tahtotila rakentaa maailman paras lumilajien valmennuskeskus Vuokatin ja Rukan alueelle. Iso kiitos tästä lajeille, Vuokatille, Sotkamolle ja Kuusamolle", Lehtimäki kiittelee.

Lajit uskovat synergiaetuihin

Olympiavalmennuskeskuksen sopijapuolet ovat päättäneet laajoista resursoinneista Vuokatti-Rukan alueelle. Nämä pitävät sisällään mm. taloudellista panostusta, rakentamista, työntekijöitä ja olosuhteisiin liittyviä investointeja. Käytännössä Vuokattiin ja Rukalle keskitetään jatkossa lumilajien kotimainen valmennusosaaminen ja maajoukkueiden kotimaan leiritysvuorokaudet. Aiemmin erillään ja omien kalentereidensa pohjalta toimineet eri lajien maajoukkueryhmät saavat nyt yhteisen kotipesän Vuokattiin ja Rukalle.

"Lajiliittojen yhteisellä toiminnalla saadaan resurssit tehokkaampaan käyttöön. Rinnakkaisia järjestelmiä ei kannata ylläpitää. Vuokatti-Ruka on ollut lumilajeille merkittävä kumppani jo aiemmin, ja tämä yhteistyö vahvistaa merkittävästi 2020-luvun urheilijoiden nousemista kansainväliselle huipulle", Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala sanoo.

"Kansainvälinen menestyminen huippu-urheilussa edellyttää valmennuksen osalta huippu-olosuhteita. Vuokatin kehittämissuunnitelmat rohkaisevat lajiliittoja tiiviiseen yhteistyöhön toistensa ja olympiavalmennuskeskuksen kanssa. Pidämme tärkeänä, että olympiavalmennuskeskuksen suunnitelmat toteutuvat nopeasti ja samalla saadaan käyntiin kansainvälinen auditointijärjestelmä parhaiden mahdollisten olosuhteiden varmistamiseksi synergiselle valmennustoiminnalle", Ampumahiihtoliiton toiminnanjohtaja Tapio Pukki toteaa.

Hanketta ohjaa ohjausryhmä, jossa on edustajat kaikista sopijapuolista. Ohjausryhmän tehtävänä on hyväksyä olympiavalmennuskeskuksen strategia ja vuosittainen toimintasuunnitelma sekä päättää budjetista ja ohjata olympiavalmennuskeskuksen operatiivista toimintaa. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii Olli-Pekka Kärkkäinen, ja ryhmä aloittaa työnsä välittömästi.

OLYMPIAVALMENNUSKESKUKSEN FAKTAT

Lumilajien olympiavalmennuskeskus Vuokatti-Ruka
    Sopijaosapuolet:
    Suomen Olympiakomitea, Vuokatin Urheiluopisto, Sotkamon kunta, Kuusamon kaupunki, Ampumahiihtoliitto, Hiihtoliitto, Lumilautaliitto ja Ski Sport Finland.
    Mukana olevat lajit: Maastohiihto, yhdistetty, ampumahiihto, lumilautailu, freestyle ja alppihiihto.
    Valmentajat: Alkuvaiheessa noin 20 maajoukkuevalmentajaa ja nuorten olympiavalmentajaa.
    Muut asiantuntijat: Vuokattiin keskitetään fysioterapeutteja, ravintovalmentajia, psyykkisiä valmentajia ja testaus- ja teknologiaosaamista.
    Muut tukipalvelut: Opiskelun ja urheilun yhdistäminen Vuokatti-Ruka urheiluakatemian ja kumppaniyliopistojen avulla, varusmiespalvelus Kainuun Prikaatissa, urheilijoiden majoitus- ja ruokailupalvelut.
    Olosuhteet: Vuokatti-Rukan nykyisiä olosuhteita kehitetään yhdessä kuntien, lajiliittojen ja maajoukkueiden kanssa palvelemaan ympärivuotista huippu-urheilukäyttöä.

Lähde: Suomen Olympiakomitean tiedote