3.2.2005← Takaisin

Vuoden 2004 dopingtestimäärä lähes 2000

Suomessa tehtiin viime vuonna 1946 dopingtestiä, edellisvuoden dopingtestien kokonaismäärästä jäätiin 200 testiä. Hiihtolajeissa testejä tehtiin yhteensä 190.

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n testauspäällikkö Teuvo Valtanen ei tee hätäisiä johtopäätöksiä, vaikka testimäärä tippui.

- Testejä tehtiin ADT:n kansallisen testausohjelman puitteissa hivenen enemmän kuin vuonna 2003. Toisaalta WADA ja kansainväliset lajiliitot tilasivat vähemmän testejä kuin vuonna 2003. Myös kansainvälisiä kilpailuja oli vähemmän. Näistä syistä testimäärä jäi kokonaisuudessaan alle 2000, Valtanen toteaa.

Testit kohdistuivat eri lajien huippu-urheilijoihin ja myös Ateenan olympialaiset näkyivät testausstrategiassa. EPO-testejä tehtiin kestävyyslajeissa enemmän kuin aikaisemmin ja osa niistä tehtiin suoraan virtsasta. Testatuimpina lajeina olivat tuttuun tapaan yleisurheilu, jääkiekko, hiihtourheilu, voimanosto ja jalkapallo.

- Vaikka ADT:n testausstrategia vaihtelee vuosittain, testimäärä pysyy korkeina lajeissa, joita harrastetaan paljon ja saadaan menestystä, Valtanen selventää.

Positiivisia testituloksia oli 8 kappaletta, mikä on noin 0,4 % testeistä.

Dopingtestimäärää pyritään kasvattamaan kuluvan vuoden aikana ja testejä tullaan kohdentamaan yhä enemmän kilpailujen ulkopuolelle.

- WADA asetti uudet vaatimukset dopingtestaukseen vuodelle 2005. Nämä vaatimukset muun muassa analyysimenetelmien osalta nostavat testaustoiminnan kustannuksia. Tästä huolimatta pyrimme nostamaan testimäärää niin paljon, kuin se on taloudellisesti mahdollista, Valtanen toteaa.

Suomessa käytössä DTM analyysit

WADA kertoi paljastaneensa yhdessä Montrealin dopingtestauslaboratorion kanssa uuden mahdollisesti dopingkäyttöön suunnitellun design-steroidin. DMT eli deoksimetyylitestosteroni muistuttaa rakenteellisesti metyylitestosteronia ja sillä oletetaan olevan samanlaisia vaikutuksia kuin muillakin anabolisilla steroideilla. Yhdiste on helposti mitattavissa perinteisillä anabolisten steroidien seulontaan käytetyillä analyysimenetelmillä - toisin kuin reilu vuosi sitten löydetty ensimmäinen design-steroidi THG.

- Dopingtestauslaboratoriot pystyvät jo nyt havaitsemaan DMT:n mahdollisen käytön. Myös täällä Yhtyneet Laboratoriot Oy:ssä mitataan yhdistettä jo nyt. DMT analyysejä tullaan tekemään myös yleisurheilun MM-kisoissa, dopingtestauslaboratorion tekninen johtaja Antti Leinonen kertoo.

Dopingtestitilastot löytyvät osoitteesta: www.antidoping.fi