13.2.2014← Takaisin

Tulevaisuuden tähdet kokoontuvat Lahdessa SM-kisoihin

Lahden Salpausselän maastoissa taistellaan tulevana viikonloppuna pohjoismaisten lajien Suomen mestaruuksista. Mukana on satoja nuoria urheilijoita alle 16-vuotiaista aina 23-vuotiaisiin. Olosuhteet ja puitteet kisaviikonloppuun ovat erinomaiset.

Pohjoismaisten lajien Suomen mestaruuksista Lahdessa taistelee tulevana viikonloppuna satoja nuoria. Maastohiihtäjät kilpailevat molempina päivinä, lauantaina vuorossa on viestit ja sunnuntaina perinteisen hiihtotavan pitkät matkat yhteislähtönä. Yhdistetyn kisapäivä on lauantaina ja mäkihyppääjät mittelöivät paremmuudestaan sunnuntaina.
    Maastohiihdossa laduilla on suhinaa, sillä määräaikaan mennessä SM-kisoihin ilmoittautui lähes 400 henkilökohtaisille matkoille sekä lähes sata joukkuetta viesteihin. Uutena sarjana pitkien matkojen SM-kisoissa on nyt myös 23-vuotiaiden sarjat.  Maastohiihdon järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Hannu Viitala kuitenkin vakuuttaa, että ladulle mahtuu.
    - Meillä on radalla leveyttä kuudesta kahdeksaan metriä ja paikoitellen toistakymmentä metriä. Ei ole ahdasta niin kuin Sotshissa. Eikä meillä tarte lähteä ladulle kakkossuksilla hiihtämään, ladulla on lunta paljon, Viitala kertoo.

Yhdistetyssä kilpaillaan lauantaina ja mäkihypyssä sunnuntaina. Sekä nuorten mäen että yhdistetyn SM-kilpailut hypätään uudistetussa HS 100m -mäessä, jossa hypätään myös MM-kisoissa 2017.
    Nuorten kisaviikonloppuna yhdistetyssä kilpailee kahdessa eri ikäluokassa (alle 16- sekä alle 20-vuotiaat) yhteensä kaksikymmentä urheilijaa. Mäkihyppyyn on ilmoittautunut 42 nuorta urheilijaa. Kisajärjestäjien mukaan olosuhteet myös mäkimiehille ovat erinomaiset.
    - Puitteet kisojen järjestämiseen on loistavat. Tavoitteena on, että me teemme hienoimmat nuorten SM-kisat, mitä on ikinä ollut. Meillä ei mäkikään kaadu eikä vajoa, Viitala vitsailee.

Kaikkiaan viikonloppuna on 16 kisaa, joista 2 yhdistetyssä, 2 mäkihypyssä ja 12 maastohiihdossa. Näistä neljä on viestimatkoja.

Tarkka kisaohjelma ja lähtölistat.

Reaaliaikainen tulosseuranta hiihdosta.