22.2.2013← Takaisin

Suomen joukkue valmis taistelemaan mitaleista vammaishiihdon MM-kilpailuissa

Suomen kahden urheilijan joukkue on valmis taistelemaan jälleen mitaleista vammaishiihdon MM-kilpailuissa, jotka alkavat maanantaina Ruotsin Sollefteåssa perinteisen hiihtotavan sprintillä. Vammaishiihdon päävalmentaja Toni Myllylä on Ilkka Tuomiston ja Maija Järvelän tilanteeseen tyytyväinen, vaikka edellinen vertailukohta vammaishiihdon huippuihin onkin joulukuisesta maailmancupista Vuokatissa.

Pitkä tauko syntyi, koska Suomen joukkue jätti Yhdysvalloissa hiihdetyt cup-osakilpailut väliin.

”Tietyllä tavalla arvoituksellinen tilanne on. Siitä on pitkä aika, kun olemme päässeet hiihtämään tällä tasolla. Harjoituksellisesti on mennyt hyvin, ei ole pakkaset haitanneet eikä ole myöskään ollut pitkiä sairasjaksoja. Pitkä tauko vähän mietityttää, mutta mielenkiinnolla odotamme ensimmäisiä startteja”, Myllylä sanoi.

Edellisissä MM-kilpailuissa 2011 Suomen joukkueen saalis oli neljä pronssia, joista Järvelä toi kolme ja Tuomisto yhden.

”Jos pystymme mitaleille hiihtämään, silloin olemme onnistuneet. Taso on noussut edellisistä kisoista. Jos mitalin väri muuttuu pronssista kirkkaammaksi, silloin voimme olla erittäin tyytyväisiä. Jos emme saa mitalia, olemme epäonnistuneet”, Myllylä määritteli.
Järvelä kilpailee MM-laduilla sekä maasto- että ampumahiihdossa, Tuomisto maastohiihdossa. Sollefteå on molemmille tuttu paikka maailmancupeista, mutta latuja on uusittu jonkun verran edelliskerran jälkeen.

”Pitäisi olla meidän urheilijoille sopivat latuprofiilit”, Myllylä sanoo luottavaisena.

Kilpailujen aikataulu: http://www.paralympic.org/Events/Solleftea2013/Schedule

Kilpailuja voi seurata päivittäin suorana netissä: www.YouTube.com/ParalympicSportTV,
Tuotannosta vastaa suomalainen Vipepe.