23.5.2015← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto uudistaa päätöksentekoaan ja sääntöjään

Suomen Hiihtoliitto päivitti toimintasääntönsä ja uudisti päätöksentekoaan Nokialla järjestetyssä liittovaltuuston kevätkokouksessa. Ministeri Lauri Tarastin koordinoima uudistustyö vähentää kokoushallinnointia ja antaa mahdollisuuksia asiantuntijuuden kehittämiseen luottamushenkilöiden valinnoissa. Samalla seurojen rooli valmistelutyössä korostuu.

Viimeisten vuosien kehitys Suomen Hiihtoliitossa ja sen strategiassa on johtanut myös toimintasääntöjen päivittämiseen ja päätöksenteon uudistamiseen. Sääntöuudistustyö sai päätöksensä liittovaltuuston kevätkokouksessa Nokialla 23.5.2015. Liittovaltuusto hyväksyi yksimielisesti uudet toimintasäännöt, joiden merkittävimmät muutokset liittyvät liittovaltuuston kokousmäärään ja johtokunnan lajeille jyvitettyyn paikkajakoon. Tulevaisuudessa liittovaltuusto kokoontuu vain kerran vuodessa syyskokouksessaan ja kevään kokous korvataan eri lajiryhmien seurojen neuvottelupäivillä, joiden sisältö voidaan suunnitella kulloisenkin tarpeen mukaan.

Johtokunnan koko, kahdeksan jäsentä ja puheenjohtaja, säilyy ennallaan. Sen sijaan lajeille määritellyt paikat jakaantuvat tasan alppihiihdon, mäkihyppy-yhdistetyn ja maastohiihdon kesken. Kullekin lajiryhmälle on jyvitetty kaksi jäsenyyttä. Uutena asiana on kaksi lajiryhmiin sitoutumatonta jäsenyyttä. Lisäksi kullekin lajiryhmälle nimetään varajäsenet. Tämä uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa laaja-alaisemman johtokuntarekrytoinnin.

”Olen erittäin tyytyväinen sääntöprosessiin ja sen lopputulokseen. Päätöksenteon uudistuminen antaa meille mahdollisuuden olla entistä dynaamisempia ja kilpailukykyisempiä. Muutoinkin yhteinen tekeminen suomalaisen hiihtourheilun eteen on hyvällä mallilla”, iloitsee liittovaltuuston puheenjohtaja Heikki Hämäläinen.

Lisätietoja:
    SHL:n toiminnanjohtaja Mika Kulmala, puh. 040 576 1001