31.1.2019← Takaisin

Salpausselän kisoissa vilisee urheilijatähtiä – sprinttihiihdon joukkueet sinetöityvät Lahdessa

Salpausselän kisoissa nähdään 8. –10. helmikuuta suuri joukko maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn maailmantähtiä. Kilpailuihin on ilmoittautunut 251 urheilijaa 20 maasta. Viikonloppu sinetöi Suomen MM-joukkueen hiihdossa, mäkihypyssä ja yhdistetyssä.

Mäkihyppyyn ilmoitetun 60 urheilijan joukossa on muun muassa tämän kauden japanilaistähtiRyoyu Kobayashi ja yhdistetyn 53 urheilijan joukossa norjalaistähti Jarl Magnus Riiber. Maastohiihtoon on ilmoittautunut 138 urheilijaa, joiden joukossa on norjalaistähti Johannes Hösflot Kläbo sekä suomalaisista muun muassa olympiavoittaja Iivo Niskanen ja sprinttitykki Ristomatti Hakola. Niskanen ja Hakola testaavat kuntoaan parisprintissä.

Maastohiihdossa sprintti on suomalaishiihtäjille viimeinen katsastus ennen Seefeldin MM-joukkuevalintoja, ja mukaan osaamistaan näyttämään pääsee myös kansallinen ryhmä. Parisprintissä joukkueilla on puolestaan tilaisuus kokeilla eri kokoonpanoja.

– MM-kisoja ajatellen Salpausselän kisat ovat meille parhaaseen mahdolliseen aikaan. On loistavaa, että meillä on kotimaisemissa viimeinen katsastusmahdollisuus. On todella hyvä tilanne, että saamme Salpausselän kisoihin myös kansallisen ryhmän, jolloin useampi voi antaa kansainvälisiä näyttöjä. Viimeisistä paikoista käydään kiivasta taistelua. Pariviestissä pääsemme naisten osalta kokeilemaan uusia hiihtäjiä, miehissä haemme selkeästi voittoa, sprinttihiihtäjistä vastaava maajoukkuevalmentaja Mikko Virtanen sanoo.

Salpausselän kisat ovat tärkeä viikonloppu myös norjalaishiihtäjille, jotka käyvät kovaa kilpailua Seefeldin MM-paikoista.

– Norjalaissprinttereille Salpausselän kisat on yksi kauden tärkeimmistä viikonlopuista, koska se ratkaisee paikat MM-sprintteihin. Pariviestissä kokeilemme erilaisia kokoonpanoja Seefeldiä ajatellen, ja sen jälkeen valitsemme kaksikot MM-pariviestiin. Odotamme muutenkin kovasti perinteistä kisaviikonloppua Lahdessa, jossa on hieno tunnelma, Norjan hiihtomaajoukkueen urheilujohtaja Vidar Löfshus sanoo.

Lahdessa puitteet ovat jo kohdillaan kisoja ajatellen. Uudelle paikalle siirtynyttä huoltoaluetta testattiin toden teolla viime viikolla nuorten MM-kilpailuissa, ja kokemukset olivat positiiviset.

– Huoltoalue sai paljon kiitosta joukkueilta, lisäksi urheilijat kehuivat kisatunnelmaa. Toivon saman jatkuvan nyt, kun pääsemme jatkamaan hienoa lahtelaista talviurheiluputkea Salpausselän kisoilla, pääsihteeri Aino-Kaisa Saarinen sanoo.

Salpausselän kisat kiinnostavat jälleen myös mediaa, sillä akkreditoitunutta tv-väkeä ja muita median edustajia on yhteensä 340.

Salpausselän kisat järjestetään Lahdessa tänä talvena 94:nnen kerran. Ensimmäisen kerran samoissa maastoissa kisattiin jo vuonna 1923. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Salpausselän kisojen virallisena suojelijana.

94. Salpausselän kisat järjestetään Lahdessa 8.-10.2.2019. Tapahtuman järjestelyistä vastaa Lahti Events Oy yhteistyössä Lahden kaupungin, Lahden Hiihtoseuran ja Suomen Hiihtoliiton kanssa.

Kuva: SHL/Touho Häkkinen