6.9.2016← Takaisin

Salpausselällä tempaistiin ilmastonmuutosta vastaan – Kytösaho ja Hyvärinen lähettiläiksi

Ensi vuoden pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisaorganisaatio on kumppaneineen mukana ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Lahden urheilukeskuksessa istutettiin tänään männyn taimia ja kotikisoihin valmistautuvat mäkihyppääjä Niko Kytösaho ja hiihtäjä Perttu Hyvärinen liittyivät talviurheilijoiden yhteisrintamaan Protect Our Winters -lähettiläiksi.

Lahden urheilukeskukseen istutettiin 150 männyn tainta paikalle, josta muutamia vuosia sitten purettiin katsomorakenteita. Vastuullisella metsähoidolla on tärkeä rooli ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, sillä kasvavat puuntaimet sitovat hiilidioksidia ja vastuullisesti hoidetut metsät ja niistä valmistetut tuotteet varastoivat sitä. Puiden istutuksen järjestivät yhdessä Lahti2017, pääyhteistyökumppani Stora Enso, Protect Our Winters Finland –järjestö ja Suomen Hiihtoliitto.

"Vastuullisuustyö on tärkeä osa kisajärjestelyjämme ja haluamme herättää keskustelua talvien ja talviurheilutapahtumien tulevaisuudesta. Haluamme olla mukana houkuttelemassa ihmisiä tekemään valintoja, jotka toimivat ilmastomuutosta vastaan", sanoo Lahti2017:n pääsihteeri Janne Leskinen.

Stora Enso haluaa suomalaisena yhtiönä ja Lahden MM-kisojen yhteistyökumppanina vaikuttaa omalta osaltaan siihen, että metsistä, lumisista talvista ja hiihtämisestä pääsevät nauttimaan myös tulevat sukupolvet.

"Juuremme ovat pohjoisissa metsissä, joissa on hiihdetty aina. Voimme yhdessä torjua ilmastonmuutosta niin vastuullisella metsähoidolla kuin valitsemalla uusiutuvia materiaaleja – pakkauksia, biomateriaaleja, puutuotteita ja paperia", sanoo Stora Enson metsäpäällikkö Jorma Länsitalo.

Huippu-urheilijat huolissaan talvien lämpenemisestä

Niko Kytösaho ja Perttu Hyvärinen ovat ilmastonmuutosta vastaan toimivan Protect Our Wintersin tuoreimmat lähettiläät. 16-vuotias Kytösaho on nuoresta iästään huolimatta kokenut ilmastonmuutoksen vaikutukset omaan harrastukseensa.

"Kun aloitin mäkihypyn, pääsi Paimiossa hyppäämään monta kuukautta lumelle. Viime vuosina juniorit ovat päässeet mäkeen vain parin kuukauden ajan. Monilla pienillä paikkakunnilla missä lunta ei voida tehdä, junnujen hyppääminen on sen varassa, onko hyvä vai huono talvi", pohtii Kytösaho.

"Minulle POW:n ajamat asiat ovat todella lähellä sydäntä. Lumi on talvilajien mahdollistaja ja sen turvaaminen on tärkeää. Jos lumi häviää, häviää myös laji", toteaa puolestaan Hyvärinen.

"Meillä kotona on sekä vilja- että metsätila. Ilmaston lämpeneminen ei välttämättä ole hyvä asia puiden kasvualustoille, vaikka näin voisi helposti ajatella. Se voi vaikuttaa muun muassa tuhoeläinten lisääntymiseen", jatkaa Hyvärinen.

Mukana tapahtumassa olivat myös viime talvena POW-lähettilääksi liittynyt maastohiihtäjä Aino-Kaisa Saarinen sekä ryhmä lahtelaisen Länsiharjun koulun oppilaita.

"Talvien lämpeneminen vaikuttaa suoraan omaan työhöni. Olen 15 vuoden aikana nähnyt, miten jäätiköt sulavat ja muuttuvat. Nykyisin emme pääse syyskuussa esimerkiksi Ramsaun jäätikölle ja suksille, vaan hiihdämme pidempään rullasuksilla. Koska minulla on mahdollisuus, haluan hyödyntää omaa julkisuusarvoani hyvän asian hyväksi", miettii Saarinen.

Lisätiedot:
Lahti2017, pääsihteeri Janne Leskinen, puh. 0400 300 930
Stora Enso, viestintäjohtaja Liisa Nyyssönen, Suomen mediasuhteet, puh. 040 544 3491
Protect Our Winters Finland ry, puheenjohtaja Niklas Kaskeala, puh. 050 5866422

KUVA: Leevi Vähälä