19.11.2004← Takaisin

Rukan suurmäen tuuliverkko pystyyn ennätysnopeasti

Rukan suurmäen (HS 142) tuuliverkko rakennettiin ja pystytettiin historiallisen nopeasti. Torstaina pystytetty verkko valmistui rakenteineen tasan neljässä viikossa.

Verkon nopeaan toteutukseen vaikuttivat FIS:n suunnalta tiukentuneet määräykset ja Suomen Hiihtoliiton sekä Kuusamon kaupungin tahto vastata FIS:n esittämiin vaatimuksiin nopeasti. Nopean toiminnan taustalla on järjestäjien ja Suomen Hiihtoliiton johtokunnan tekemä päätös pyrkiä vakiinnuttamaan kauden avauskilpailut Kuusamon Rukalle.

– Tuuliverkko on loistava osoitus siitä, että Kuusamossa otetaan FIS:n esittämät haasteet tosissaan, Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen toteaa tyytyväisenä. Verkon rakennuttamisesta vastannut diplomi-insinööri Timo Ronkainen pitää myös vauhtia ennätyksellisenä. Ronkainen kertoo Piiraisen kävelleen hänen toimistolleen tasan neljä viikkoa sitten ja kysyneen onnistuvatko he rakennuttamaan verkon vaaditussa ajassa. Verkko nostettiin suojaamaan pahamaineiselta takatuulelta Ronkaisen johdolla 18.11. torstaina.

Viime vuotuinen itävaltalaisen Thomas Morgensternin pahannäköinen kaatuminen kauden avauskisassa Rukalla vauhditti osaltaan myös FIS:n päätöstä vaatia suojaverkkoja useissa maailmancupin mäkipaikoissa. Verkko on rakenteeltaan vastaava Lahden kanssa. Rakennustöitä varten Rukan eturinteille avattiin huoltotie, jotta nosturit ja kuorma-autot pääsivät rakennuspaikalle.

Tuuliverkko testataan ensimmäisen kerran 19.11. perjantaina, kun Finlandia
Veikkaus Tourin mäkikilpailu käynnistyy tasan viikkoa ennen maailmancupin avausta. Rukalla on jo useita joukkueita paikalla ja he odottivat innolla mäkeen pääsyä. Torstai iltana auennut suurmäki on suurimmalle osalle urheilijoista ensimmäinen mahdollisuus päästä hyppäämään luonnonlumelta tällä kaudella.

Ruka Nordic Openingin –maailmancupin avaus kilpaillaan 26. päivä perjantaina ja 27. päivä lauantaina

www.nordicopening.com