28.9.2019← Takaisin

Rinna Ikola-Norrbacka ja Aki Käyhkö uusina Hiihtoliiton johtokuntaan

Hiihtoliiton liittovaltuusto valitsi sääntömääräisessä kokouksessaan lauantaina 28.9.2019 uusia jäseniä johtokuntaan. Myös puheenjohtaja Markku Haapasalmi oli erovuoroinen, mutta jatkaa liittovaltuuston yksimielisellä päätöksellä puheenjohtajana seuraavat kaksi vuotta, sillä Haapasalmea ei haastettu puheenjohtajakilpaan.

Hiihtoliiton johtokuntaan valittiin uusina jäseninä Rinna Ikola-Norrbacka ja Aki Käyhkö. Ikola-Norrbacka, hallintotieteiden tohtori ja Asikkalan kunnanjohtaja, oli ehdolla johtokuntaan Eero Reijosen luovuttua paikastaan. Johtokuntapaikkaa tavoitteli myös Pekka Vähäsöyrinki. Rinna Ikola-Norrbacka valittiin äänestyksen jälkeen.

Aki Käyhkö oli Ski Sport Finland ry:n sääntömääräisen seurakokouksen yksimielinen ehdokas Hiihtoliiton johtokuntaan alppilajien edustajana. Käyhkö nousi myös Ski Sport Finlandin uudeksi puheenjohtajaksi. Siviilityössään Käyhkö toimii Suomen suurimman hotelliketjun, Scandic Hotelsin, toimitusjohtajana.

Muut erovuoroiset, mutta uudelleen valitut johtokunnan jäsenet ovat maastohiihdon Kirsi Joensuu, mäkihypyn ja yhdistetyn Lauri Kettunen sekä varajäsenet Heikki Keskitalo, Riina Valto, Jari Lehtinen ja Satu Kalajainen.

”Meillä on nyt koossa todella monipuolista osaamista omaava johtokunta. On laajoja verkostoja yhteiskunnan eri osa-alueilla, yliopisto-osaamista, yritystaustaa ja kuntasektoriosaamista unohtamatta seuratoimintatyötä ja omaa urheilutaustaa. Olen erittäin iloinen uusien jäsenten valinnoista, sillä myös tasa-arvonäkökulmasta menimme oikeaan suuntaan”, iloitsi ainakin seuraavat kaksi vuotta Hiihtoliiton johtokuntaa luotsaava Haapasalmi.

Hiihtoliiton tilinpäätös reilusti ylijäämäinen

Hiihtoliiton tilikauden 2018-2019 tulos nousi reilusti budjetoitua ylijäämäisemmäksi. Voittoa kertyi noin 270 000 euroa. Kansainvälisen toiminnan ja järjestötoiminnan hyvä tulos toi lajiryhmille (maastohiihto, mäkihyppy-yhdistetty) jaettavaksi yli 600 000 euroa.

Positiivinen tulos on tiukan taloudenpidon ansiota, mutta urheilun resursseista ei ole jouduttu leikkaamaan. Tilanne on Haapasalmen mukaan hallinnassa, tosin edelleen tiukka.

"Olen erittäin iloinen, että olemme kahdella budjetoitua paremmalla tilinpäätöksellä saaneet taloutemme hallintaan. Olemme jopa hieman edellä pitkän aikavälin suunnitelmaa. On myös hienoa todeta, että samalla kun talouden merkittävä käänne on saatu aikaan, olemme pystyneet panostamaan kilpailukykyisiin valmennusolosuhteisiin", sanoo puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Tuore toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen esitteli liittovaltuutetuille strategiaan pohjautuvaa toimintasuunnitelmaa kaudelle 2019-2020. Huippu-urheilumenestyksen takaamisen lisäksi painopistealueena ovat olosuhteinen kehittäminen, ilmastonmuutoksen huomioiminen koko liiton toiminnassa sekä lasten ja nuorten toimintojen ankkurointi tiiviimmin seurakentän tueksi.

"Päivitettyyn strategiaan pohjautuvien toimenpiteiden tulee linkittyä tiiviisti paikallisesti, alueellisesti sekä valtakunnallisesti lajeihimme. Olosuhdetyö on tärkeä pohja lajien toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi tulevaisuuteen. Kartoitustyö on jo käynnissä ja jatkuu tavoitetilan tarkentamisella", tiivistää Hämäläinen.

Suomen Hiihtoliiton johtokunta 2019-2021

Maastohiihdon edustajat:
 Kirsi Joensuu ja Jarmo Luuri (erovuorossa 2020)

varajäsen Heikki Keskitalo

Mäkihypyn ja yhdistetyn edustajat:
 Lauri Kettunen ja Juhani Huhtala (erovuorossa 2020)

varajäsen Riina Valto

Ski Sport Finlandin / Alppilajien edustajat:
Martti Uusitalo (erovuorossa 2020) ja Aki Käyhkö
varajäsen Jari Lehtinen

Muut jäsenet:
 Rinna Ikola-Norrbacka ja Kati Lehtonen (erovuorossa 2020)