12.1.2015← Takaisin

Puheenjohtajan kirje

Hyvät hiihtourheilun ystävät,

Vuosi 2015 on vaihtunut kaksijakoisissa tunnelmissa. Hiihtoliiton kokonaisuutta edistävät asiat kuten strategian jalkautus, sääntöprosessi, Lahti2017 ja sidosryhmäsuhteet etenevät suunnitellusti ja vauhdilla. Ja se on hyvä. Sen sijaan urheilullinen menestys oli vuodenvaihteen molemmin puolin kaikissa lajiryhmissä tunnetusti vaisu. Yksittäisiäkin onnistumisia kuitenkin tuli. Huonoa onneakin oli paljon matkassa.

Tästä on vain yksi tie ja se on eteenpäin. Arvokisojen suhteen peli on vielä täysin auki.

Olin yhteydessä päävalmentajiin ja pyysin heidän analyysiaan tilanteesta. Mäkiviikko ei todellakaan mennyt odotusten mukaan. Mutta syyt ovat selvillä, ja silloin asioiden korjaaminen on nopeallakin aikataululla mahdollista. Muutama epäonnistuminen vie palloa helposti väärään suuntaan. Osa mäkihyppääjistä laitettiin mäkiviikon jälkeen heti kotimaahan harjoittelemaan ja pistämään perusasiat kuntoon. Tällä pyritään siihen, että huono kierre katkaistaan heti. Tarkoituksemme on kierrättää urheilijoita, jotta urheilijat voivat aina välillä käydä kotona kehittymässä ja nostamassa tasoaan. Kaikki tekeminen tähtää kohti Falunin MM-kisoja. Viimeistelyleiri Lahdessa ennen MM-kisoja on äärimmäisen tärkeä, jotta odotuksiin pystytään vastaamaan.

Maastohiihdossa Tour de Skiltä jää päällimmäisenä mieleen iso sairastumiskierre, jossa vain kaksi urheilijaa kymmenestä vei kiertueen loppuun. Yksittäisiä onnistumisia raskaalla kiertueella kuitenkin tuli ja se oli positiivinen asia. Täyttä hyötyä, jota kokonaisuudesta tavoiteltiin, ei kuitenkaan saavutettu. Vaihtoehtoinen suunnitelma tähtää edelleen hyvään menestykseen MM-kisoissa. Nyt tekeminen siirtyy enemmän harjoittelun varaan eikä voi enää täysin pohjautua kilpailujen kautta kunnon rakentamiseen. Olemme edelleen aikataulussa.

Vailin MM-kisat ovat vuorossa jo muutaman viikon kuluttua ja sinne Suomelta lähtee pieni, mutta yllätysvalmis joukkue. Onneksi Andreas Romar on takaisin tositoimissa ja näyttää siltä, että myös miesten suurpujottelussa edellytykset kärkitason sijoituksiin ovat olemassa kaiken mennessä kohdalleen.

Kuten edellisessä kirjeessäni totesin, Hiihtoliiton uuden kaupallisen strategian rakentaminen on kevään ykkösprioriteetteja. Miksi tarvitsemme sellaisen? Meillä on upea historia ja potentiaalia menestykseen jatkossakin. Lumilajien kiinnostus ja asema on edelleen vahva. MM-kilpailut Lahdessa tuovat lajeillemme nostetta ja silloin arvonnousu on täysin realistinen. Sanoisin, että meillä on paras kaupallinen etsikkoaika 15 vuoteen. Parempi talous toisi taloudellisia resursseja toimintaan sekä huipulle että ruohonjuuritasolle. Mutta haasteita ja uhkiakin on. Taloustilanne ja markkinat on erittäin haastavat. Omaa myyntivoimaa ja osaamistamme pitää vahvistaa. Nyt myyntimme on pääosin ulkoistettu. Tulokset ovat olleet hyviä, mutta nyt otamme seuraavan askeleen. Nyt pitää olla rohkea. Odottelu ja toivominen eivät riitä.

Käytännössä asiat etenevät niin, että vien Hiihtoliiton johtokunnalle valmistellun esityksen kaupallisen alustan vahvistamisesta nyt lähiviikkojen aikana. Tarkoituksena on, että uusi kokonaisuus toimii jo huhtikuun alusta. Visiona on strategiammemukaisesti, että lumilajeista tulee Suomen kaupallisesti houkuttelevin urheilukohde vuoteen 2020 mennessä. Ja että olemme edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa. En tule tästä tavoitteesta tinkimään. Olemme rakentaneet nollasta nyt ensimmäiseen vaiheen. Seuraavaksi syntyy vaihe kaksi ja uusi toimintamalli, joka vie kohti visiotamme.

Viittasin tuossa alussa vuodenvaihteen tunnelmiin. Kuten tiedämme, urheilu on ylä- ja alamäkeä. Se on kuitenkin vain urheilua. Mielemme vei matalaksi tieto Lake Placidin olympiavoittaja Jouko Törmäsen poismenosta. Hän teki loistavan uran urheilijana ja myöhemmin arvostettuna hiihtourheiluvaikuttajana. Hän oli pitkään Suomen Hiihtoliiton johtokunnan jäsen ja Kansainvälisen Hiihtoliiton, FIS:n, johtavia mäkihypyn kehittäjiä ja vaikuttajia.

Opin tuntemaan Jouko Törmäsen viime vuosina. Hän oli kova ammattilainen, sympaattinen ja avoin sekä miellyttävä ihminen. Tiedän, että me kaikki hiihtourheiluihmiset jäämme kaipaamaan häntä. Haluankin välittää vielä kerran syvän osanottomme hänen perheelleen ja läheisilleen.

Jouko Törmäsen perintö ja esimerkki säilyy hiihtokansan sydämissä.

Jukka-Pekka Vuori
Suomen Hiihtoliitto