8.12.2013← Takaisin

Suomen naiset toiseksi Lillehammerin viestissä

• Polvillaan avausosuudella käynyt Aino-Kaisa Saarinen toi Suomen hyvissä asemissa vaihtoon.

Naisten viestijoukkue hiihti toiseksi Lillehammerin 4x5km viestissä, koko joukkue hoiti osuutensa hyvin. Avausosuudella Aino-Kaisa Saarinen kävi polvillaan. Jännitystä oli ilmassa myös viimeisellä osuudella, kun viimeisessä kovavauhtisessa mäessä sattunut onnettomuus pakotti Krista Lähteenmäen väistämään umpihankeen.

Lillehammerin maailmancupissa on sunnuntaina vuorossa viestit. Naisilla matkana oli 4x5 kilometriä, josta kaksi ensimmäistä osuutta hiihdettiin perinteisellä ja kaksi jälkimmäistä vapaalla hiihtotavalla. Suomen avausosuuden hiihtänyt Aino-Kaisa Saarinen tuli vaihtoon viidentenä aivan kärjen tuntumassa.
- Meidän lähtöpaikka oli heikko, olimme hangen puolella ja sieltä oli vaikea päästä kärkeen. Toisaalta se ei haitannut, vaikka jäi taakse, kun hiihdimme porukassa. Mä hermoilin ensimmäisellä kierroksella ja kävin ylhäällä polvillani, mutta onneksi pääsin nopeasti ylös. Sain porukan kiinni ensimmäisen kierroksen jälkeen. Toisella kierroksella hyppäsin omalle ladulle, mutta se oli todella hidas latu, vaikka sainkin kärkeä vähän kiinni. Oikeastaan siellä oli vain yksi ura auki, joten ihan hyvä suoritus umpihankihiihdoksi, Saarinen naurahtaa.

Toiselle osuudella perinteisellä hiihtotavalla lähtenyt Anne Kyllönen synnytti eroa takana tuleviin. Norjan Therese Johaug meni kärjessä omia menojaan.
- Oli todella vaikea keli minulle ja Johaug on tämän kelin kovin nainen, niin jouduin kyllä haastavaan paikkaan lähtemään. Onneksi pidän haasteista ja yritin selviytyä osuudestani niin hyvin kuin mahdollista, mutta harmittaahan se, kun en pysty vastaamaan Johaugin vauhtiin. Tämä oli koko meidän joukkueelta hieno suoritus. Ei nämä sijoitukset tule helpolla, kyllä siihen jokainen joutuu hiihtämään, vaihtoon toisena +38,5 sekuntia Norjan perässä tullut Kyllönen kertaa kisaa.

Ensimmäisen vapaan osuuden hiihtänyt Kerttu Niskanen onnistui omassa hiihdossaan taktisesti hyvin.

Ankkuriosuudelle lähtiessä palkintopallisijat näyttivät jo varmoilta. Norja meni omaa menoaan ja Suomen Krista Lähteenmäki ja Yhdysvaltain Jessica Diggins taistelivat toisesta sijasta. Päävalmentaja Magnar Dalen odotti kovaa loppusuorataistelua, mutta Lähteenmäki kaarsikin loppusuoralle yksin.
- Hiukan odotin tiukkaa loppukiriä Digginsin ja Kristan välillä, sillä Krista hiihti taktisesti fiksusti ja antoi Digginsin tehdä töitä. Mutta, kun joku kerran kaatui ladulla, niin oli mukava, että se kerrankin kääntyi meidän eduksemme eikä meitä vastaan, Dalen kommentoi.
- Siinä kun oli vauhdikas lasku, niin Diggins yritti heittää latu-uralle. Sen suksi haukkasi, kun siellä oli paljon lunta ja hän kaatui kovimmasta vauhdista. Minä ehdin vaan nähdä, että edessä pöllähtää. Onneksi en ollut ihan peesissä, niin ehdin väistämään, mutta oma vauhti kyllä kuoli sinne umpihankeen, Lähteenmäki kertaa kilpakumppanin kaatumista.
- Itsellä meinasi iskeä pientä paniikkia, että porukka tulee takaa ohi, mutta onneksi ne olivat jääneet niin kauas, etteivät saaneet kiinni. Oma hiihto ei kyllä ollut vielä ihan parasta, pitää saada petrattua vapaan hiihtoa. Kerttu hiihti kyllä vapaan osuutensa hyvin. Pertsalla me kyllä pärjätään, mutta vapaalla annetaan liikaa tasoitusta.