2.3.2018← Takaisin

Matti Haavisto maastohiihtomaajoukkueen päävalmentajaksi

Matti Haavisto on valittu Suomen maastohiihtomaajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi. Päävalmentajakausi alkaa 1.6.2018 ja sopimus on muotoa 2+2 vuotta.

Suomen maastohiihtomaajoukkueen huoltopäällikkönä vuodesta 2014 toiminut Haavisto valittiin tehtäväänsä kuuden hakijan joukosta ja seuraa tehtävässään Reijo Jylhää. Jylhän viimeisin päävalmentajakausi oli olympiadin mittainen.

”Haastattelimme ja arvioimme viisi potentiaalista päävalmentajakandidaattia. Matin vahvuuksiksi koettiin johtamisominaisuudet, vahva käytännön osaaminen ja kokemus huipputulokseen vaadittavasta tekemisestä”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja ja valitsijaryhmän jäsen Mika Kulmala.

Maajoukkuetta tukeneen taustatiimin rakennetta tarkasteltiin paljon Reijo Jylhän aikana. Asiantuntijaverkosto maajoukkueen ympärillä kasvoi voimakkaasti ja päävalmentajan tehtävänä oli luotsata isoa joukkuetta, joka toimii tehokkaasti yhteistyössä sekä sitoutti valmennukseen mukaan myös henkilökohtaiset valmentajat.

Krista Pärmäkosken henkilökohtaisena valmentajana sekä joukkueen huoltopäällikkönä Matti Haavisto seurasi sisältäpäin joukkueen toimivuutta ja nyt valitulla päävalmentajalla on selkeä kuva maajoukkueen toiminnasta ja tavoitteista.

”Kokonaisuus on nyt hyvin toimiva. Asiantuntijaverkosto, jossa mukana on muun muassa Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus sekä terveydenhuollon ammattilaisia, on kasvanut ja toiminta on ottanut valtavia harppauksia eteenpäin. Isossa kuvassa haluan, että jatkamme samalla linjalla”, sanoo Haavisto, joka jatkaa huoltopäällikön työssä kuluvan kauden loppuun.

Mahdollisten pienten toiminnallisten viilausten lisäksi Haavisto toteaa myös maajoukkueeseen tarvittavan nuoremman urheilijapolven esiinmarssia.

”Jonkinasteinen sukupolvenvaihdos on vääjäämättä tulossa maajoukkueeseen. Huolena on, miten saamme riittävän kovia nuoria nousemaan A-maajoukkueeseen ja haastamaan nykyisiä huippujamme. Tähän haasteeseen pitää paneutua valmennuspäällikön ja nuorten ryhmien valmentajien kanssa”, jatkaa Haavisto.

Päävalmentaja Matti Haaviston työparina jatkaa valmennuspäällikkö Eero Hietanen. Kaksikko ryhtyy kokoamaan valmennus- sekä muuta taustatiimiä uudelle olympiadille jo kuluvan kilpailukauden aikana.

”Reijo Jylhän kaudella rakennettua valmennuksen ja asiantuntijaverkoston toimintamallia tullaan jatkamaan. Matti Haavisto tuntee toimintamallin, joten tältä osin viestikapulan vaihto on helppoa”, sanoo Hietanen.

Askelmerkit tulevan suunnitteluun ovat jo lyöty lukkoon; valmennustiimi on kasassa huhtikuun alkupuolella.

”Kaikkien valmennusryhmien valmentajat ovat selvillä huhtikuun alkuun mennessä. Taivalkosken SM-hiihtojen jälkeen pidämme palaverin, jossa olemassa oleva tieto siirtyy uusille toimijoille. Paikalla ovat niin lopettavat kuin uudet valmentajat sekä asiantuntijat. Samalla aloitamme valmennuksen linjauksien ja suunnitelmien tekemisen tulevalle kaudelle ja alkavalle olympiadille”, jatkaa Hietanen.

Valmennuspäällikön tehtävänä on toimia päävalmentajan ja muun valmentajakunnan tukena ja koordinoida ja taustoittaa toimintaa. Huippu-urheilun lisäksi työhön kuuluu myös valmennuksen kehittämistoimet koko urheilijan polulla.