28.10.2017← Takaisin

Markku Haapasalmi Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuusto on valinnut liiton uudeksi puheenjohtajaksi Markku Haapasalmen seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Haapasalmi on toiminut aiemmin liiton varapuheenjohtajana ja maastohiihdon johtoryhmän puheenjohtajana.

Suomen Hiihtoliiton neljäkymmenhenkinen liittovaltuusto kokoontui lauantaina 28.10.2017 Helsinkiin liittovaltuuston kokoukseen. Kokouksen asialistalla olivat sääntömääräiset henkilövalinta-asiat sekä toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen hyväksyminen edellisen kauden sekä toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen kauden 2017/18 osalta.

Hiihtoliittoa neljä vuotta johtaneen Jukka-Pekka Vuoren jatkajaksi uudeksi liiton puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Markku Haapasalmi. Eläkkeellä olevalla Haapasalmella on pitkä kokemus työelämässä talouden asiantuntijana ja johtajana. Nordean entinen varatoimitusjohtaja Haapasalmi on ollut myös Seinäjoen kaupungin valtuuston jäsen.

”Olen hyvin kiitollinen yksimielisestä valinnasta, joka tässä taloustilanteessa antaa vahvan selkänojan lähteä tehtävään. Haastan koko hiihtoyhteisön rakentavaan yhteistyöhön, koska kukaan ei näissä tehtävissä voi yksin menestyä. Aion tehdä lujasti töitä sen eteen, että hyvät urheilulliset menestysedellytykset kyetään turvaamaan tässäkin taloudellisessa tilanteessa. Urheilujohtajana haluan rakentaa luottamusta, kuunnella, olla läsnä ja viedä määrätietoisesti eteenpäin meidän strategianmukaisia tavoitteitamme”, linjaa Hiihtoliiton uusi puheenjohtaja Haapasalmi.

Johtokunnan muiksi jäseniksi valittiin maastohiihdon edustajina Kirsi Joensuu ja Jarmo Luuri, mäkihyppy-yhdistetyn edustajina Lauri Kettunen ja Jukka Salmi, alppilajien edustajina Heikki Toivakka ja Martti Uusitalo sekä muina jäseninä Eero Reijonen ja Kati Lehtonen

Toimintakausi strategisesti menestyksekäs – talous painui rajusti tappiolle

Suomen Hiihtoliiton ja hiihtourheilun kautta 2016/17 leimasi vahvasti Lahden 2017 MM-kilpailut. Urheilumenestys oli vuosiin erinomaista ja menneellä kaudella pohjoismaiset lajit saavuttivat 24 palkintopallisijaa maailmancupissa, joiden lisäksi viisi yleisen sarjan sekä kolme nuorten MM-mitalia. MM-kilpailut onnistuivat erittäin hyvin kokonaisnäkyvyyden, asiakaskokemuksen kannalta ja hiihtourheilun maineen palauttajana. Taloudellisesti kilpailut tuottivat tappiota.

Suomen Hiihtoliiton tilikauden 2016/17 alijäämä on 2,7 miljoonaa euroa. Hiihtoliiton oma pääoma on tilikauden päättyessä noin 3,5 miljoonaa euroa negatiivinen. Tappiota kasvattivat edellisen tilikauden tappio, Lahden MM-kisojen tulos sekä mäki-yhdistetyn lajiryhmän toiminta.

Hiihtoliiton tilinpäätös hyväksyttiin ja vahvistettiin sekä vastuuvapaus myönnettiin Hiihtoliiton johtokunnalle liittovaltuuston kokouksessa. Toiminnan jatkuvuuden suunnitelma tulevien kausien osalta on laadittu ja painopiste on talouden pitkäjänteisessä varmistamisessa, urheilumenestyksen nostamisessa kaikissa lajeissa sekä seuratoiminnan kehittämisessä.

”Tilikauden tulos oli odotettu ja olemme aloittaneet talouden tasapainottamisen käytännössä jo toukokuussa. Hyvän urheilullisen tuloksen, tärkeiden maailmancupkilpailujen ja hiihtourheilun kiinnostavuuden avulla olemme nostaneet tulorahoituksemme uudelle tasolle. Olympiamitalien tavoittelun lisäksi pyrimme lisäämään resurssointia myös nuorten ja seuratoiminnan sektoreilla”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Suomen Hiihtoliiton käynnissä olevan kauden budjetti on 8,6 miljoonaa euroa, joka on 300 000 euroa ylijäämäinen.