14.8.2018← Takaisin

Mäkikoulutoiminta kasvoi Siilinjärvellä huomattavasti - Tähtiseura-kriteerit apuna seuran toiminnan järjestelmällisessä suunnittelussa

Suomen Hiihtoliitto jakoi uudistetun laatuseuraprosessin Tähtiseura-tunnukset aiemmin keväällä 14:lle seuralle. Jaamme Tähtiseura-tunnuksilla palkittujen seurojemme kuulumiset ja pääsemme kurkistamaan seurojen tärkeään toimintaan saavutetun tunnuksen taustalla.

SiiPon mäkijaosto listaa tärkeimmiksi toiminnoikseen laadukkaan mäki- ja yhdistetyn harrastus- ja kilpailutoiminnan järjestämisen sekä seuratoiminnan organisoinnin ja kehittämisen. Mäkijaosto onnistuikin kuluneen kauden aikana nostattamaan mäkikoulutoimintansa osallistujamäärää huomattavasti tavoitteidensa mukaisesti.

- Kaikki mäkikoulun aloittaneet myös pysyivät toiminnassa aktiivisesti mukana. Hyödynsimme Tuiskun Mäkikotkakoulun materiaalia soveltaen, sillä koulumme kesti pidempään ja aloittavat mäkikotkat olivat iältään 4-8-vuotiaita, joten etenimme joustavasti harrastajien kehityksen mukaisesti, kertoo mäkijaoston puheenjohtaja Niina Meis.

Seura listaa kauden onnistumisiin seuratoiminnan kannalta myös olosuhteiden oivallisuuden. Kaikki neljä mäkeä olivat läpi talven hyppykunnossa, josta kiitosta saa seuran aktiiviset talkoolaiset.

Meis nostaa kauden onnistumisiin myös kilpailulliset sijoitukset.

- Junior-kokonaiscupissa kolme urheilijaa ylsi kolmen parhaan joukkoon ja Hopeasommasta mitaleita saavutettiin kuusi.

Saavutetut Tähtiseura-kriteerit seura kokee merkittävänä apuna järjestelmällisen toiminnan kehittämisessä.

- Kriteerit mahdollistavat sen, että jokainen seuran jäsen löytää helposti tietoa siitä, mitä seura tekee ja miten seura toimii. Tämä näkyy mm. tiedottamisen selkeytenä ja toiminnan avoimuutena. Myös uusien seuratoimijoiden mukaan saaminen on helpompaa, kun toiminta on selkeästi suunniteltua. Urheilijoiden näkökulmasta harjoittelu on mielekkäämpää, kun harjoitusten sisältö on suunniteltu ja harrastajien tavoitteet otettu huomioon, kertoo Niina Meis.

Lue lisää Tähtiseurojen toiminnasta alla olevan ”Tähtiseura” tunnisteen alta.